آشنایی-با-ترمینال-تابلو-برق

آشنایی با ترمینال تابلو برق و انواع آن

تابلو برق از جنس فلز بوده و قطعات الکترونیکی و پنوماتیکی را در خود جای داده است. این محصول شامل سوئیچ‌ها، فیوزها، ترمینال‌ها، وصل کننده‌ها، جدا کننده‌ها و… خواهد بود. کار ترمینال برق ایجاد اتصال موقتی و مطمئن بین دو سیم برق است. روش‌های دیگری نیز برای اتصال وجود دارد که البته از نظر ایمنی و اطمینان کامل، بهره‌مند نیستند؛ از این رو استفاده از ترمینال برق یک روش مطمئن و مناسب به شمار می‌رود.

ترمینال برق چیست؟

ترمینال برق یک رابط بین برقی که به تابلو وارد می‌شود و برقی که از تابلو خارج می‌شود خواهد بود. برای اتصال بهتر، استفاده از ترمینال‌ها بهترین راه حل است؛ چرا که بلوک‌های ترمینال انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. هنگامی که از ترمینال استفاده می‌شود، کار بسیار راحت‌تر خواهد شد؛ برای مثال می‌توان سیم‌ها را به سرعت حذف یا اضافه کرد و سیم‌کشی را سریع انجام داد؛ همچنین در صورت بروز مشکل، عیب‌یابی آسان‌تر خواهد بود. ترمینال‌ها از آتش سوزی جلوگیری می‌کنند؛ چرا که می‌توانند جریان برق را بدون گرم شدن از خود عبور داده و حتی دمای بالا را تحمل کنند.

ترمینال-برق

انواع ترمینال برق

انواع گوناگونی از ترمینال برق تولید می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند؛ این ویژگی‌ها عبارت‌اند از ترمینال سرامیکی، ترمینال آمپلی فایر، ترمینال شاخه‌ای و ترمینال ریلی. هر کدام از این نوع ترمینال‌ها شامل چند نوع ترمینال دیگر خواهند شد. از انواع ترمینال برای اتصال مطمئن سیم‌ها استفاده می‌شود. ترمینال‌هایی که جهت اتصال مطمئن از آن‌ها استفاده می‌شود، در 3 دسته تقسیم‌بندی خواهند شد. این دسته‌ها عبارت‌اند از: شاخه‌ای، تابلویی و سرامیکی. در ادامه به برسی ویژگی‌های ترمینال‌های ذکر شده می‌پردازیم.

بخوانید  نقش هوش مصنوعی در طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی

ترمینال ریلی

ترمینال ریلی ساده‌ترین نوع ترمینال است که قابلیت نصب روی ریل در تابلو برق را دارد. این ترمینال کاربردهای بسیاری از خود نشان می‌دهد. کار ترمینال ریلی گرفتن انشعاب از سیم‌های داخل تابلو برق است؛ از این نوع ترمینال معمولاً بیشتر برای اتصال کابل تغذیه اصلی تابلو برق استفاده می‌شود. از ترمینال ریلی می‌توان برای جداسازی تابلو برق نیز استفاده کرد. این نوع ترمینال نیز انواع مختلفی دارد که شامل ترمینال دو طبقه، ترمینال سه طبقه، ترمینال فشاری، ترمینال فیوز خور، ترمینال ارت و ترمینال شش خور خواهد شد.

ترمینال برق ریلی

ترمینال شاخه ای

ترمینال شاخه‌ای یک نوع ترمینال است که برای برقراری اتصال محکم و استاندارد بین دو سیم به کار می‌رود. به این نوع ترمینال، ترمینال بین راهی نیز می‌گویند. از این ترمینال جهت انشعاب‌گیری از سیم‌های مختلف هم استفاده می‌شود. ترمینال شاخه‌ای دارای 12عدد شاخه‌های ترمینال است که این شاخه‌ها قابلیت جدا شدن راحت از یکدیگر را دارند. اتصال سیم‌های ترمینال‌های شاخه‌ای موقت است؛ از این رو قابلیت استفاده مکرر را دارد. همانطور که قبلاً گفته شد هر کدام از ترمینال‌ها شامل چند نوع دیگر ترمینال نیز هستند که ترمینال شاخه‌ای شامل ترمینال خشک و ترمینال نرم خواهد بود.

ترمینال-شاخه-ای

ترمینال پیچی

وظیفه ترمینال پیچی، به وجود آوردن اتصال‌های محکم میان چند سیم است؛ البته این اتصال محکم بدون استفاده از سر سیم‌ها خواهد بود. ترمینال پیچی ویژگی‌های دارد که در مقایسه با ترمینال شاخه‌ای بهتر و به صرفه‌تر به شمار می‌رود. ویژگی‌هایی مانند:

  • عدم احتیاج به اتصال وایرشو
  • نصب سریع و آسان
  • اتصال سریع چند سیم به شکل همزمان
بخوانید  تابلو برق دیماندی چیست؟

ترمینال های سرامیکی

ترمینال سرامیکی در برابر گرما مقاومت بسیار بالایی داشته و از آن در مکان‌هایی که به مقاومت گرمایی بالا نیاز باشد، استفاده می‌شود. این نوع ترمینال در ابعاد مختلف و متفاوتی تولید خواهند شد؛ چرا که می‌توانند جریان متنوعی را از خود عبور دهند. از جمله مکان‌های با دمای بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کوره‌ها
  • تابلوهای برق
  • ماشین‌آلات
  • دستگاهای تزریق
  • بخاری‌های قرمز
  • تهویه‌های صنعتی
  •  لامپ

ترمینال-سرامیکی

ترمینال برق چگونه کار می‌ کند؟

ترمینال برق از انواع تجهیزات جانبی به حساب می‌آید که در بخش صنعت برق استفاده زیادی دارد. می‌توان گفت کاربرد مهم و اصلی ترمینال برق، اتصال دو یا چند سیم به یکدیگر به صورت موقتی است. جریان برق طوری است که در زمان عبور از سیم‌ها باعث گرم شدن آن‌ها خواهد شد؛ همین امر خطرات آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی را افزایش می‌دهد؛ اما اگر از ترمینال برق استفاده شود، آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی اتفاق نمی‌افتد؛ چرا که ترمینال برق بدون اینکه سیم‌ها را گرم کند جریان برق را عبور داده و خطرات را تا حدودی کاهش  می‌دهد.

استفاده از ترمینال باعث می‌شود تا فرسودگی و کاهش فشار برق، بسیار کم شده و می‌توان به منظور اتصال موقت یا اتصال دائمی سیم‌ها از آن استفاده کرد. اگر از اتصال دائمی سیم‌ها استفاده شود باید هر چند وقت یک بار سیم‌ها را تعویض کرد تا از خطرات و آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

کلام آخر

در این مطلب سعی شد تا اطلاعاتی در رابطه با ترمینال تابلو برق و انواع آن در اختیار شما قرار بگیرد. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، هنوز هم پرسش‌هایی بی‌پاسخ برای شما باقی ماند، با کارشناسان آسیا تابلو تماس گرفته و پرسش خود را با آن‌ها مطرح کنید.

بخوانید  تایپ تست تابلو برق چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید