autotransformers

اتو ترانسفورماتور در تابلو برق چیست؟

اتو ترانسفورماتور که با نام اتوفرمر نیز شناخته می شود، نوعی ماشین می باشد که انرژی الکتریکی را از یک سطح به سطحی متفاوت تبدیل می کند. اتوترانسفورماتور موجب افزایش و یا کاهش جریان و ولتاژ می شود و تغییری در توان و فرکانس ایجاد نمی کند. از مصارف اتوترانسفورماتورها در تابلو برق صنعتی می باشد که امکان دارد در قیمت تمام شده تابلو اثر گذار باشد.

انواع اتو ترانسفورماتور

بر اساس نوع کاربرد می توان اتو ترانس ها را در سه بخش تقسیم بندی کرد:

  • اتوترانس افزاینده step-up
  • اتوترانس کاهنده step-down
  • اتوترانس متغیر Variac or Dimmer set

انواع-اتوترانسفورماتور

عملکرد اتو ترانسفورماتور

درباره عملکرد این ماشین باید بگوییم که به علت القای مغناطیسی میان سیم پیچ ها، انرژی الکتریکی از مدار سیم پیچ اولیه به ثانویه منتقل می کند به نوعی که انرژی و میزان آن عوض نمی شود، اما ولتاژ و جریان تغییر می کند.

اتوترانسفورماتور در برق تک فاز بازده ای برابر 40 الی 115 درصد ولتاژ ورودی دارد. نسبت ولتاژهای ثانویه به اولیه برابر است با نسبت تعداد دورهای سیم پیچ که ولتاژ به آن وصل می شود. برای مثال متصل شدن به مرکز و انتهای سیم پیچ اتوترانسفورماتور، باعث می شود که ولتاژ نصف شود و 50 درصد کاهش یابد.

عملکرد-ترانسفورماتور

محدودیت های اتوترانسفورماتور

برخلاف ترانسفورماتوهای معمولی که در آن ها سیم پیچ اولیه و ثانویه از نظر الکتریکی ایزوله (جدا) هستند، در ترانسفورماتورها بین این دو ارتباط الکتریکی وجود دارد و طبق این قضیه اگر سیم نول ورودی زمین نشده باشد، سیم نول خروجی هم زمین نخواهد بود. اگر در عایق بندی سیم پیچ یک اتوترانسفورماتور اشکالی وجود داشته باشد، منجر به اعمال کل ولتاژ ورودی به خروجی می شود. به همین دلیل بحث عایق بندی ترانسفورماتور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

بخوانید  دلیل پریدن فیوز برق ساختمان و روش رفع آن

اتوترانسفورماتورها به سیم پیچ های کوتاه تر و هسته کوچک تری نیاز دارند و برای کاربردهایی که قدرت در آن مهم است، بهتر و به صرفه تر از ترانسفورماتورهای معمولی هستند. در عین حال بازده ولتاژی اتو ترانسفورماتور سه برابر ترانس معمولی است ولی با این وجود از لحاظ اقتصادی ترانسفورماتور معمولی ارزان تر از اتو ترانسفورماتور است.

فرق بین اتوترانسفورماتور با ترانس معمولی

اتوترانسفورماتور را با نام ترانس صرفه ای نیز می شناسند. این قطعه وظیفه ایزوله کردن را برای ما انجام می دهد. اتوترانسفورماتورها برخلاف ترانس های معمولی از یک سیم پیچ و یک هسته آهنی ساخته شده اند اما مثل ترانس های معمولی دارای ورودی و خروجی هستند.

فرق بین اتوترانسفورماتور و ترانس

مزیت های اتو ترانسفورماتور

  • برای نسبت تبدیل، اندازه اتو ترانسفورماتور چیزی در حدود 50 درصد اندازه متناظر ترانس معمولی دو سیم پیچ است.
  • اتوترانسفورماتور دارای اندازه کوچکتر و همچنین ارزان تر و بازدهی بالاتری دارد.
  • دارای افت اهم کمتری می باشد.
  • اتوترانسفورماتور تنظیم ولتاژ بهتری دارد، به این دلیل که افت ولتاژ در مقاومت و واکنش رابط سیم پیچ منفرد کمتر است.
  • از میزان مس کمتری برای ساخت آن استفاده می شود.
  •  بهره وری بالاتری نسبت به ترانس های معمولی دارد.
  • خروجی ولتاژ قابل تغییر است و می توان در صورت احتیاج مقدار آن را کاهش یا افزایش داد.
  • تلفات کمتر در مقایسه با دیگر موارد

معایب اتو ترانسفورماتور

  • قسمت ثانویه ترانس باید قابلیت تحمل ولتاژ بالاتر از حد را داشته باشد و این مسئله طراحی سیستم را مشکل تر خواهد کرد.
  • به سبب نشتی بین اولیه و ثانویه، امپدانس پایین می باشد. این موضوع باعث می شود جریان اتصال کوتاه تحت شرایط خطا افزایش یابد.
  • به خاطر سیم مشترک اتصال ستاره-ستاره ، اتصال یک سمت از سیم پیچ به زمین ممکن نیست.
  • حفظ تعادل الکترومغناطیسی سیم پیچ هنگام ارائه تنظیمات ولتاژ سخت تر است.
بخوانید  آشنایی با لوازم اندازه گیری در تابلو برق

اتوترانسفورماتور

کاربرد اتوترانسفورماتور در تابلو برق صنعتی

در حالت عادی از اتوترانسفورماتورها در تابلوهای برق برای منتقل کردن قدرت استفاده می شود تا توسط آن، دستگاه بتواند در ولتاژهای متفاوتی کار کند. کاربرد دیگر این دستگاه در صنعت و برای هماهنگی با ساختار ماشین آلات می باشد. کاربرد دیگر اتوترانسفورماتور در سیستم های صوتی می باشد. در اصل این دستگاه به اسپیکر و بلندگو کمک می کند تا با یک سیستم پخش صوت با ولتاژ ثابت هماهنگ و سازگار شود.

بر روی خطوط قوی روستایی، اتوترانسفورماتورهایی با tap های اتوماتیکی قرار دارند که یک دستگاه تنظیم کننده ولتاژ در آن نصب شده است تا استفاده کنندگان دور از شبکه خطوط هم بتوانند از ولتاژ متوسطی که به منبع تغذیه وصل شده است، استفاده کنند.

جمع بندی

در این مقاله از سایت آسیا تابلو سعی کردیم اتوترانسفورماتورها را معرفی کنیم. به بررسی مزایا و معایب آن ها بپردازیم و با ترانس های معمولی مقایسه کنیم. در متن اشاره کردیم که از اتوترانسفورماتورها در تابلوهای برق صنعتی و ساختمانی می توان استفاده کرد و نوع و میزان عملکرد آن، روی کار و قیمت تابلوهای برق تاثیر گذار است. به همین جهت حتما در وهله اول از تابلو مناسب استفاده کنید و سپس اتوترانس مناسب را برای آن تهیه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید