تابلو برق آسانسور چیست

تابلو برق آسانسور چیست و چه اجزایی دارد؟

موتورخانه آسانسور از دو بخش اصلی تابلو برق آسانسور و تابلو فرمان تشکیل می‌شود. معمولاً ناظر برق ساختمان و برق کار دسترسی به تابلو فرمان ندارند اما تابلو برق آسانسور این گونه نیست. امروزه اکثر تابلو برق‌های آسانسور به درستی و مطابق با قوانین و مقررات ملی ساختمان طراحی و ساخته نمی‌شوند، از این رو بررسی تابلو برق توسط ناظرین برق ساختمان همواره انجام می‌گیرد تا در صورت بروز مشکل، سریعاً به آن رسیدگی شود. در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی تابلو برق آسانسور و اجزای تشکیل دهنده آن بپردازیم.

تابلو برق آسانسور چیست؟

تابلو برق سه فاز آسانسور دو وظیفه اصلی بر عهده دارد که عبارت‌اند از: انتقال برق و تأمین قدرت آسانسور. از دیگر موارد کارهای مهمی که تابلو برق آسانسور انجام می‌دهد، تأمین نیروی برق مورد نیاز برای روشنایی آسانسور است. تابلو برق سه فاز آسانسور، سه فیوز دارد که برای انتقال جریان تک فاز و سه فاز استفاده می‌شوند. همچنین لامپ سیگنال و کلید گردان در آن نصب می‌شوند. کلیدهای مینیاتوری برای روشنایی قسمت‌های مختلف آسانسور در داخل تابلو برق سه فاز تعبیه می‌شوند.

تابلو برق آسانسور

اجزای مهم تابلو برق آسانسور

تمامی منابع تغذیه تابلو برق توسط یک کابل 5 رشته ای که دارای سطح مقطع 6 میلی متری می باشد، از طریق تابلو مشاعات انجام می پذیرد. سه رشته فاز داخل کلید مینیاتوری شده و کار انتقال را انجام می دهد. همین طور قسمت نول به شینه نول و بخش هادی نیز به زمین تابلو متصل می شوند. برای افزایش سرعت انتقال برق نیز از کلید مینیاتوری سکسونری استفاده می کنند. مهم ترین بخش هایی که توسط این قسمت تغذیه می شود شامل بخش های ذیل می باشد:

  • امکان اتصال به رابط مینیاتوری سه فاز را دارد
  • به منظور قطع و وصل کردن برق همه آسانسور بدون استفاده از تابلو می توان استفاده کرد
  • به سه کلید فیوز به منظور ورودی چراغ سیگنال مرد استفاده قرار می گیرد.
بخوانید  معرفی دیتالاگر، انواع و کاربرد

مطالب مرتبط : تابلو برق طرح ریتال | تابلو بانک خازنی

چه قطعاتی در ساخت تابلو برق کاربرد دارند؟

برای ساخت این بخش از المان ها و قطعات مختلفی استفاده می شود. چرا که همان طور که گفته شد، این بخش یکی از مهم ترین قسمت های آسانسور محسوب می شود. به همین جهت در ساخت و استفاده از قطعات با کیفیت باید دقت لازم را داشت. ضمن اینکه در برخی از مدل ها به دلیل تنوع شرکت ها در ساخت این تابلوها، ممکن است شیوه ساخت و برخی متریال در آن ها متفیر باشد. اما اگر بخواهیم به طور کلی به قسمت های اصلی و مهم تر تابلوهای برق بپردازیم، می توان به بخش های مختلف ذیل اشاره کرد. که جزو قسمت های اصلی و مهم این قطعه در نظر گرفته می شوند. و در واقع وظایف اصلی کار این قسمت بر عهده آن ها می باشد.

  • پایه ارث
  • لامپ سیگنال
  • کانل ها و سیم ها
  • فیوز و پریز تک فاز
  • فیوز سه فاز

چه قطعاتی در ساخت تابلو برق کاربرد دارند

” برای ثبت سفارش و استعلام قیمت تابلو برق چنج آور با ما تماس بگیرید. “

کابل کشی برق آسانسور

برای تغذیه آسانسور باید کابلی از تابلو مشاعات تا تابلوی آسانسور با حداقل سطح مقطع ۶×۵  کشیده شود. کابل تغذیه آسانسور و کابل روشنایی چاله آسانسور را می توان از چاه آسانسور عبور داد ولی بهتر است که کابل تغذیه آسانسور از رایزرها عبور کند. توجه شود که استفاده از مسیر (شافت) آسانسور به عنوان کانال بالارو برای هر نوع مداری جز مدارهای مجاز مربوط به خود آسانسور ممنوع است، مگر اینکه کانال عبور این گونه مدارها با دیواری که حداقل ضخامت آن برابر با عرض یک آجر (۱۰ سانتیمتر) یا معادل آن از بتن باشد، از مسیر (شافت) آسانسور مجزا شده باشد در هر حال استفاده از این دیوار به عنوان دیوار حامل کابل ها ممنوع است.

بخوانید  آشنایی با شمش مسی تابلو برق و کاربردهای آن

تفاوت تابلو برق آسانسور با تابلو فرمان

همانطور که گفته شد موتورخانه آسانسور از دو تابلو تشکیل می‌شود. تابلو فرمان آسانسور، کار کنترل آسانسور را انجام می‌دهد. منظور از کنترل آسانسور، کنترل سرعت موتور آسانسور و کنترل باز و بسته شدن درب آسانسور و ترمزهای آن است. در حالی که تابلو برق آسانسور از طریق کنتاکتورهای فرمان و میکروکنترلری که در آن وجود دارد، وظیفه کنترل آسانسور را بر عهده دارد. قطعاتی که در تابلو برق آسانسور استفاده می‌شوند، از لحاظ کیفیت اهمیت بالایی دارند؛ زیرا اگر کیفیت نامناسبی داشته باشند مشکلاتی مانند آلودگی صوتی در زمان حرکت کابین آسانسور ایجاد می‌شود.

تفاوت تابلو برق آسانسور با تابلو فرمان

” برای ثبت سفارش و استعلام قیمت تابلو سیواکن تماس بگیرید. “

قیمت تابلو برق آسانسور

تابلو برق آسانسور یکی از انواع تابلو برق ساختمانی بوده و از یک بدنه فلزی تشکیل شده است که قطعات الکتریکی مختلفی درون آن تعبیه شده‌اند. عوامل مختلفی ممکن است بر قیمت تابلو برق آسانسور تأثیر بگذارد که نوع تابلو برق آسانسور از جمله آن‌ها است. تابلو برق‌های آسانسور از لحاظ جنس ابعاد و نوع عملکرد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر یک ممکن است قیمت‌های مختلفی داشته باشند. از طرفی اجزای الکتریکی مختلفی که در یک تابلو برق استفاده می‌شوند، بر قیمت نهایی آن تأثیر می‌گذارند. در مورد قیمت تابلو برق آسانسور، طراحی و شرکت تولیدکننده آن نیز حائز اهمیت است. طبیعتاً شرکت‌های به نام و برندهای مطرح برای محصولات خود قیمت‌های بالاتری پیشنهاد می‌کنند.

نکته پایانی

تابلو برق‌ها در صنعت و ساختمان کاربرد فراوانی دارند. وظیفه اصلی تابلو برق، حفاظت از مدارها و کنترل آن‌ها است. تابلو برق‌ها با حفاظت از تجهیزات برقی و بخش‌های مختلف سیستم برقی ساختمان، نقش مهمی را در جلوگیری از آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی در ساختمان ایفا می‌کنند. تابلو برق آسانسور از فیوز سه فاز، فیوز تک فاز، پریز تک فاز، لامپ سیگنال، پایه ارت و کانال و سیم تشکیل شده است که در این مطلب سعی شد به آن پرداخته شود. آسیا تابلو

بخوانید  باس بار تابلو برق چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید