dimandi-electrical-panel

تابلو برق دیماندی چیست؟

دیماند چیست؟

منظور از دیماند در تابلو برق دیماندی، مقدار قدرتی است که از اداره برق خریداری شده و تجهیزات نصب شده، این مقدار توان الکتریکی را می توانند به مصرف کننده با استفاده از تابلو برق ارائه دهند.( سیستم انتقال و ترانسفورماتور کاهنده ای که مشترک از آن استفاده می کند.)

تابلو برق دیماندی

در انواع تابلو برق صنعتی، تابلویی وجود دارد به نام تابلو برق دیماندی. این مدل تابلو، تابلو توزیعی است که از یک کنتور سه فاز دیماند جهت مصارف موتورخانه و روشنایی مجتمع های مسکونی یا کارخانجات درونش استفاده می شود و مصرف کننده می تواند جریان زیادی را از آن مصرف نماید، به این دلیل که کنتورهای ساختمان های معمولی نهایتا 32 آمپری هستند.

مصرف کننده می تواند در مواقعی از سال و یا مقطع یک ساله از مقدار دیماند خود به صورت قراردادی کاهش دهد. به طور مثال اگر دیماند خریداری شده از اداره برق 3 مگاوات باشد، مصرف کننده می تواند آن را به صورت قراردادی به 1 مگاوات برای یک سال کاهش دهد.

بیشترین کاربرد تابلو برق دیماندی در مصارف ساختمانی و صنعتی است که جریان بالایی از برق را مصرف می کنند و در کارخانه ها و موتورخانه استفاده می شوند.

تابلو-برق-دیماندی

مشخصات تابلو برق دیماندی

کنتور برق دیماند فقط می تواند ولتاژ را بخواند و آمپر مصرفی از روی هر فاز را به وسیله ترانس جریان  یا CT می خواند و به اینگونه هزینه برق مصرفی را محاسبه می کند. اجزای آن می تواند از قطعات فیوزهای مینیاتوری، تایمرها ( جهت کنترل روشنایی)، کنتاکتورها، کنترل فاز، شینه کشی و … جهت توزیع برق به محل های مختلف وجود داشته باشد.

بخوانید  نحوه عیب یابی تابلو برق

تابلو برق دیماندی دارای یک عدد کلید قدرت ورودی است که محاسبه آن به این شکل است که توان مصرفی تمامی قطعات و المان هایی که در خروجی نیاز داریم را با هم جمع کرده و حداکثر آمپر مورد نیاز را محاسبه می نماییم. تابلو متناسب با نقشه ساخته می شود و در ورودی و خروجی تابلو برق حتما از گلند مناسب استفاده شود تا اطمینان حاصل کنید که ارت مناسب به بدنه تابلو برق و خروجی ها متصل شود.

مشخصات-تابلو-برق-دیماندی

کنتور دیماندی چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که کنتور دیماندی تنها به آمپراژ بستگی نداره و به مقدار ولتاژ هم وابستس. مثلا برای یک مصرف کننده نیمه سنگین یا صنعتی کنتوری با نمونه گیر جریان استفاده میشه تا جریان قوی ورودی کنتور رو تضعیف کنه و به کنتور بده. اما برای کنتور یک مصرف کننده سنگین مثل نیروگاهها یا کارخانجات ذوب آهن و … هم از نمونه گیر ولتاژ و هم جریان استفاده میشه تا هردو مقدار که خیلی بالا هستند تضعیف بشه. در هر دوی این کنتورها هم مقدار ماکزیمم دیماند و دیماند محاسبه میشه.

به طور کلی دیماند مقدار مجاز مصرف رو مشخص میکنه و در مقادیری که از این مقدار عبور کنه کنتور دیماندی مقدار بیشتری رو برای مصرف کننده محاسبه میکنه.

کنتور دیماندی

محاسبه دیماند برق صنعتی سه فاز

محاسبه برق اولین گام در طراحی تاسیسات الکتریکی می باشد. به منظور طراحی تاسیسات الکتریکی و خرید انشعاب باید حداکثر دیماند برق مورد تقاضا از شبکه یا سیستم محاسبه شود.

هنگام طراحی تاسیسات الکتریکی صرفا جمع کردن توان بارهای نصب شده غیر مهندسی و غیر اقتصادی است. به عبارت ساده تر نمی توان به منظور محاسبه ی دیماند یا برآورد بار از جمع ساده ی لیست بارها استفاده کرد. هدف این بخش نشان دادن اهمیت برخی فاکتورهای مهم هنگام محاسبه بار مصرفی شامل موارد زیر است:

  • ضریب همزمانی : عدم کارکرد تمام تجهیزات الکتریکی در یک گروه خاص
  • ضریب بهره برداری یا حداکثر بار : عدم کارکرد تمام تجهیزات مانند موتورهای الکتریکی در بار کامل
  • ارزیابی بارهای موجود و پیش بینی شده
بخوانید  تابلو برق ماینر چیست؟

به هنگام محاسبه دیماند یا محاسبه بار مصرفی، این نکته را فراموش نکنید که تمام بارهای جداگانه لزوما با قدرت اصلی و به صورت همزمان کار نمی کنند. به وسیله فاکتورهای  KU و KS می توان حداکثر توان و دیماند حقیقی توان ظاهری مورد نیاز تاسیسات را تعیین کرد. این فاکتوره عبارتند از:

KU : ضریب بهره برداری یا حداکثر بار

KS : ضریب همزمانی

ضریب بهره برداری KU

در نظر گرفتن ضریب بهره برداری هنگام محاسبه دیماند بسیار مهم است. ضریب بهره برداری یا فاکتور ku برای موتورهای نصب شده در تاسیسات صنعتی معمولا به صورت متوسط 0.75 است. این ضریب در بارهای روشنایی با لامپ‌های رشته‌ای همیشه برابر با 1 است. برای مدار پریز‌ها این ضریب کاملا به نوع وسایل متصل شده یا تغذیه شده از پریزها بستگی دارد.

ضریب همزمانی KS

مرحله بعدی هنگام محاسبه بار مصرفی، در نظر گرفتن ضریب همزمانی است. این یک تجربه‌ی رایج و مهم است که در عمل هرگز تمام بارهای نصب شده در یک تاسیسات مشخص به صورت همزمان کار نمی‌کنند. با توجه به این موضوع همیشه میزانی از تنوع بارها وجود داشته و این قانون باید هنگام برآورد بار در نظر گرفته شود. به همین منظور ضریب همزمانی و تنوع با فاکتور ks هنگام برآورد میزان بار واقعی لحاظ می‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با تابلو برق دیماندی آشنا کنیم و نحوه استفاده از آن در صنعت برق را توضیح دهیم. شما عزیزان می توانید برای مطالعه دیگر مقالات مربوط به برق، وارد صفحه وبلاگ سایت آسیا تابلو شوید و از مطالب بهره مند شوید.

بخوانید  آشنایی با انواع روکش کابل برق

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید