تابلو-فشار-ضعیف-LV

تابلو برق فشار ضعیف چیست؟

تابلوهای برق از لحاظ ولتاژ به سه دسته تابلو برق فشار ضعیف LV، تابلو برق فشار متوسط MV و تابلو برق فشار قوی HV تقسیم بندی می شوند. در حالت کلی تابلوی برق صنعتی به محفظه های فلزی یا غیر فلزی می گویند که تجهیزات و ادوات مختلفی را درون خود جای می دهند تا از آن ها محافظت نمایند.

تابلوهای برق را در ایستگاه های مبدل، ایستگاه های برق، پالایشگاه ها، ساختمان های تجاری و مسکونی، کارخانه ها و … استفاده می کنند. در ضمن تجهیزات تابلوهای برقی که ولتاژ متفاوتی دارند با یکدیگر متفاوت می باشند.

برق فشار ضعیف چیست؟

خطوط فشار ضعیف یا همان برق فشار ضعیف به خطوط هوایی با ولتاژ 400 ولت (سه فاز) و 220 ولت ( تکفاز) گفته می شود. از آنجایی که این تابلو برق ها برای کارکرد صحیح به ولتاژهای بالا احتیاج ندارند، بازار فروش آن ها نیز بسیار خوب و وسیع می باشد.

تابلو-فشار-ضعیف

برق فشار ضعیف چه ولتاژی دارد؟

منبع تغذیه مناسب برای تابلو برق فشار ضعیف، به کارگیری ترانسفورماتور با ولتاژ 230-400 ولت می باشد.

انواع تابلو برق فشار ضعیف

تابلو های برق فشار ضعیف به چهار نوع تقسیم می شوند.

  • تابلو برق ایستاده
  • تابلو برق میزی
  • تابلو برق دیواری
  • تابلو برق رک

انواع-تابلو-فشار-ضعیف

طراحی تابلو برق فشار ضعیف

بسته به طراحی و مهندسی که توسط متخصصین برق صنعتی برای هر پروژه انجام می شود، نوع تابلو به کار رفته متفاوت می باشد. ممکن است برای یک پروژه بزرگ از چند تابلو برق بهره گرفته شود.

بخوانید  با انواع کلید در تابلو برق بیشتر آشنا شوید

بازار کار طراحی تابلو برق دارای رونق مناسبی می باشد و افرادی که در این حرفه فعالیت می کنند معمولا درآمد خوبی را دارند. در طراحی تابلو برق از ابزار و وسایل مختلفی استفاده می شود که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم.

طراحی-تابلو-فشار-ضعیف

تابلو فشار ضعیف در کجا کاربرد دارد؟

به طور معمول از تابلوهای برق صنعتی فشار ضعیف در ساختمان های بزرگ، بیمارستان ها، پارک ها، شرکت ها و کارخانه ها و میادین نفت و گاز استفاده می شود.

تجهیزات برق فشار ضعیف

در تابلو برق فشار ضعیف از ابزار و تجهیزات متفاوتی استفاده می شود. در حالت کلی اجزای تابلو برق فشار ضعیف از سه قسمت تفکیک شده بخش قطع کننده، محفظه اتوبوس و محفظه کابل تشکیل شده است. برای درک بهتر از قطعات داخلی تابلو برق می توانید مقاله “با انواع کلید در تابلو برق آشنا شوید” را مطالعه نمائید.

به صورت موردی از اجزای تابلو برق می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تجهیزات-تابلو-فشار-ضعیف

انواع فیوز

فیوز یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده انواع تابلو برق به خصوص تابلو برق فشار ضعیف می باشد. وظیفه فیوز این است که زمانی که جریان بیش از حد مجاز می باشد جریان را قطع کرده و مانع آسیب رسیدن به دیگر قطعات تابلو و وسایل برقی می شود. در واقع فیوزها رشته سیم هایی هستند که در صورت وجود اضافه بار ذوب می شوند و باعث قطعی جریان می شوند. وجود فیوزها برای تابلو برق ها بسیار ضروری می باشد.

کلید اتوماتیک MCB

کاربری کلید مینیاتوری MCB نیز همانند فیوزها می باشد. در صورت وجود بار اضافی سبب قطع شدن جریان می شوند. فرقی که این کلیدها با فیوزها دارند در حساسیت آن ها می باشد. این کلیدها از حساسیت بیشتری برخوردار می باشند و این عامل سبب می شود تا این کلیدها از اطمینان بیشتری برخوردار باشند.

کنتاکتورها

کنتاکتور یک عاملی است که سبب قطع و یا برقراری اتصال مدار از راه دور می شود. وظیفه اصلی کنتاکتور این است که تمام وسایل برقی و دستگاه های تک فاز و سه فاز موجود در صنعت را از راه دور قطع و وصل کند.

بخوانید  دلیل پریدن فیوز برق ساختمان و روش رفع آن

کنترل فاز سه فاز دیجیتال

وظیفه اصلی کنترل سه فاز دیجیتالی، حفاظت از الکتروموتورها می باشد.

بی متال های تک فاز و سه فاز

بی متال ها نیز از اجزای ضروری تابلو برق فشار ضعیف می باشند. این قطعات اغلب از دو فلز که جنس های متفاوتی دارند ساخته می شوند. این قطعات نقش حفاظتی از موتورهای سه فاز در برابر بار اضافی که ولتاژ کمی دارند را ایفا می کنند. در هنگام گرم شدن بیش از حد مدار یکی از فلزات خم می شود که باعث قطع جریان می شود.

کلید MPCB

این کلید ها یک قطعه الکترونیکی خاص می باشند و به دو صورت مغناطیسی (محافظت سیستم در برابر خطا) و الکترونیکی ( محافظت سیستم در برابر اضافه بار) موجود و مورد استفاده قرار می گیرند.

+ برای مشاوره جهت خرید تابلو برق چنج اور همچنین سفارش تابلو برق سیواکن با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید +

شستی دوبل

این قطعه برای شروع و قطع کار موتور به کار می رود. این عمل در صورتی انجام می شود که شستی دوبل باشد و در حالت تکی فقط یکی از کارهای قطع و وصل موتور را انجام می دهد.

لیمیت سوئیچ

با توجه به نام این قطعه، وظیفه کنترل سیستم دستگاه را بر عهده دارند.

میکرو سوئیچ ها

ساده ترین عضو تابلوهای برق میکروسوئیچ ها هستند که وظیفه قطع کردن و یا وصل کردن جریان برق در مدارهای الکترونیکی را دارند.

تایمرها

تایمرها زمان را بین دو عملکرد مدار فرمان تنظیم می کنند.

تایمر استارت مجدد

هنگامی که برق قطع و وصل می شود از این تایمر برای محافظت و ایمنی دستگاه استفاده می شود.

محافظ ولتاژ

در مواقعی که ولتاژ بیش از مجاز می شود، این محافظ ولتاژهای اضافه را منحرف می کند و توسط سیمی که به زمین وصل است( سیم ارت) دفع می کند.

بخوانید  تابلو برق آسانسور چیست و چه اجزایی دارد؟

کنترل بار

وظیفه این ابزار قطع کردن موتورهای الکتریکی در هنگام بار اضافه می باشد.

فلوتر الکترونیکی

وظیفه فلوترها این است که از خشک کار کردن موتور جلوگیری کنند و مایع را در سطح دستگاه کنترل نمایند.

ساعت فرمان هفتگی

همان طور که از نامش پیداست برای خاموش و روشن کردن تابلو برق در زمان های مشخص استفاده می شود.

ترانس

از ترانس ها برای اندازه گیری صحیح میزان ولتاژ و جریان تابلو برق استفاده می شود.

مقره پلاستیکی

نوعی ابزار است که در زمان استفاده از شین های مسی به کار می آیند. این ابزار به عنوان عایقی بین شینه و محفظه موجود در تابلو برق فشار ضعیف استفاده می شود.

ترموستات

یکی از تجهیزات کوچک و در تابلوهای برق که به منظور قرار دادن دمای حرارتی دستگاه و عملکرد یک راستا انجام وظیفه می کند.

سنسورها

برای تبدیل کمیت هایی مثل رطوبت، فشار یا حرارت که فیزیکی می باشند به حالت الکتریکی از سنسورها استفاده می شود. سنسورها در دو نوع تماسی و غیر تماسی طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند.

شمارنده دیجیتال

کانتر یا شمارنده دیجیتال وظیفه دارد تا تعداد دفعاتی که دستگاه یک فرایندی را انجام می دهد نمایش داده و ذخیره کند.

نصب و تنظیم تابلوهای برق فشار ضعیف

نصب و تنظیم تابلو های برق فشار ضعیف یکی از کارهایی می باشد که نیازمند تخصص بالایی دارد و هر کسی نمی تواند آن را انجام دهد. شما باید دانش خود را در این زمینه بالا ببرید و کسب تجربه کنید. یکی از کتاب هایی که می توانید از آن برای بالا بردن دانش خود در زمینه تابلو برق فشار ضعیف استفاده کنید کتاب نصب و تنظیم تابلوهای فشار ضعیف می باشد.

برای آشنایی بیشتر با مبحث تابلوهای برق فشار ضعیف می توانید به لینک زیر مراجعه نموده و فایل PDF مربوطه را دانلود نمایید.

نصب و تنظیم تابلوهای فشار ضعیف

نصب-تابلو-فشار-ضعیف

قیمت تابلو برق فشار ضعیف

هزینه ساخت تابلو برق فشار ضعیف کاملا به نوع کاربرد آن  و تجهیزات به کار رفته در درونش بستگی دارد. ابعاد، کیفیت و هزینه دستمزد مواردی هستند که در هزینه تمام شده تابلو برق تاثیر میگذارند.

کلام آخر

تابلو برق فشار ضعیف در هر پروژه ای که به مربوط به برق باشد نقش مهم و اساسی را دارد. هر یک از اجزای داخل تابلو برق وظیفه خاصی را دارند و نقش مهمی در عملکرد کلی ایفا می کنند.

برای اطلاع از آخرین قیمت تابلو برق مورد نظر خود و همچنین مشاوره، می توانید با کارشناسان آسیا تابلو توسط فرم تماس زیر در ارتباط باشید.

فرم تماس

2 دیدگاه دربارهٔ «تابلو برق فشار ضعیف چیست؟»

  1. سلام. اگه دمپایی یا کلا عایقی بین بدن انسان و زمین وجود داشته باشه میشه سیم فاز را در دست گرفت بدون خطر برق گرفتگی؟

    1. سلام
      در پاسخ به سوال شما باید بگم که این کار اصلا پیشنهاد نمیشه. چون اصلا دلیل قانع کننده ای وجود نداره براش. ولی باز هم بستگی به میزان ولتاژ و جریان داره این موضوع.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید