تابلو-برق-فشار-متوسط

تابلو برق فشار متوسط چیست؟

به‌ مانند تابلو برق‌های دیگر، تابلو برق فشار متوسط در محدوده ولتاژی خاصی می‌تواند کاربرد داشته باشد. تابلو برق صنعتی فشار متوسط به‌ منظور قطع و وصل مدار و همچنین تأمین جریان در بازه تعیین‌شده ولتاژ می‌تواند کاربرد مناسب داشته باشد. تابلو برق فشار متوسط در انواع مختلف امروزه طراحی و تولید می‌شود. نگهداری از تجهیزات الکترونیکی این مهم را می‌طلبد که از قطعات کاربردی استفاده کنیم.

این تابلوها در محدوده ولتاژی 1 تا 36 کیلوولت می باشند و اصولا از یک محفظه فلزی ایستاده شامل اسکلت یا چهارچوب نگهدارنده با قابلیت دسترسی ساخته می شوند که تجهیزات درون آن قرار می گیرند.

انواع تابلو برق فشار متوسط

بسته به نوع کاربرد و ساختار داخلی تابلو برق فشار متوسط، می توان انواع دسته بندی های زیر را برای آن در نظر گرفت.

  • تابلو برق فشار متوسط عایق گاز GIS
  • تابلو برق فشار متوسط Metal Clad
  • تابلو برق Metal Enclosed
  • تابلو برق فشار متوسط پد شده
  • تابلو برق فشار متوسط زیر سطحی
  • تابلو برق مقاوم در برابر قوس ANSI/IEEE

انواع-تابلو-برق-فشار-متوسط

تابلو برق عایق گاز GIS

این نوع از تابلو برق فشار متوسط دارای محفظه های مهر و موم شده است که با سولفور هگزا فلورید (SF6) و یا مخلوطی از SF6 و سایر گازهای عایق که اخیراً به بازار عرضه شده اند، پر شده است. محفظه های مهر و موم شده با گاز، فرآیند نصب را ساده تر و باعث اشغال حجم کمتری از فضا شده است. تابلو برق عایق گاز مطابق با استاندارد ANSI C37.60 و C37.72 طراحی و آزمایش می شوند.

تابلو برق فشار متوسط Metal Clad

تابلو برق متال کلد توسط استاندارد IEEE C37.20.2 تعریف شده است. این استاندارد به فرآیند ساخت تابلو برق ولتاژ متوسط اشاره دارد كه در آن تمام اجزای الكتریكی در محفظه های فلزی مجزا محصور شده اند. از جمله این موارد می توان به باس ورودی، باس خروجی، ابزار اندازه گیری و قطع كننده اصلی مدار یا سوئیچ اشاره نمود. این کار با این هدف است که یک سطح اضافی از ایمنی، کارایی و سهولت نگهداری را فراهم نمایند. سطح ولتاژ نامی برای تابلو برق متال کلد از 5 کیلو ولت تا 38 کیلو ولت متغیر است. تابلو Metal Clad دارای سه کلید قطع کننده مدار برای سهولت در نگهداری است و اغلب در تاسیسات صنعتی و نیروگاه ها و خطوط انتقال برق مورد استفاده واقع می‌شود.

بخوانید  نقش تابلو برق در بهبود کارایی سیستم‌های نظارتی و کنترل

تابلو-برق-metal-clad

تابلو برق فشار متوسط Metal Enclosed

تابلو محصور شده با فلز یا تابلو Metal Enclosed طبق استاندارد IEEE C37.20.3 تعریف شده است. این نوع از تابلو برق فشار متوسط شامل وسایل محافظتی از جمله مدار قطع کننده مدار، فیوزهای برق و انواع ترانس ها و همچنین تجهیزات کنترل و اندازه گیری است.

این دستگاه ها را می توان در محفظه های مشترک نیز نصب کرد و نیازی به جداسازی های مشابه آنچه در تابلو برق متال کلد انجام می شود وجود ندارد. تابلو های متال انکلوزد در بسیاری از تأسیسات تجاری و صنعتی که سرویس برق ورودی بالاتر از 600/480 ولت است به کار گرفته می‌شود.

تابلو برق فشار متوسط پد شده

تابلو پد شده توسط استاندارد IEEE C37.74 تعریف شده است. تابلو برق فشار متوسط نصب شده بر روی پد برای سیستم های توزیع زیرزمینی با ولتاژ 5 تا 38 کیلوولت طراحی شده است. قابلیت استفاده در محیط بیرونی (Outdoor Usage)، پیچیدگی کم و مقاومت بالا در برابر دما، این محصول را به گزینه ای ایده آل جهت استفاده در خطوط توزیع و کنترل مجموعه ها تبدیل کرده است.

تابلو برق فشار متوسط زیر سطحی

تابلو برق زیرسطحی فشار متوسط توسط IEEE C37.74 تعریف شده است. تابلو برق زیر سطحی برای سیستم های توزیع برق با ولتاژ 15 تا 38 کیلوولت طراحی شده است. نوع طراحی این تابلو برق به گونه ای است که بتوان کارکردن صحیح دستگاه و متعلقات آن در زیر زمین وجود داشته باشد. این مکان ها می توانند خشک یا در معرض نفوذ آب باشند. تابلو برق فشار متوسط زیر سطحی همچنین می تواند به کاربر اجازه دهد که دستگاه را از روی زمین و به صورت دستی یا با استفاده از رله ها کنترل نموده و عیوب احتمالی را برطرف نماید. نوع متداول عایق بندی در این نوع از تابلو برق ولتاژ متوسط، شامل گاز SF6 ، فناوری جامد دی الکتریک در هوا و مواد جامد است.

تابلو-برق-فشار-متوسط-زیر-سطحی

تابلو برق مقاوم در برابر قوس ANSI/IEEE

تابلو برق معمولی با استانداردهای IEEE (آمریکای شمالی) یا IEC (اروپا و سایر نقاط جهان) ساخته شده و محیطی نسبتاً ایمن را برای تجهیزات و پرسنل نگهداری در شرایط عادی کار فراهم می کند. با این حال، تابلو برق معمولی برای مقاومت در برابر انرژی عظیم آزاد شده در هنگام خرابی برق طراحی نشده است.

بخوانید  تابلو برق دیماندی چیست؟

تابلو های برق دارای گواهینامه مقاوم در برابر قوس، با این هدف طراحی شده اند که انرژی ناگهانی قوس را با خیالی راحت مهار و از آسیب رسیدن به اپراتور و تجهیزات جلوگیری نمایند. این امر به طور معمول با هدایت انرژی ناگهانی قوس از طریق پلنوم (plenum) به ناحیه ای که می تواند بدون آسیب رساندن به پرسنل یا تجهیزات آزاد شود انجام می پذیرد.

تابلو فشار متوسط کامپکت

نوعی از تابلو های فشار متوسط می باشند که در آن از تجهیزات کلید زنی در محیط گاز و یا خلاء استفاده گردیده است لذا ابعاد این تابلوها نسبت به تابلو فشار متوسط معمولی کوچکتر است.

تابلو-برق-فشار-متوسط کامپکت

اجزای تابلو برق فشار متوسط

به ‌مانند تابلو برق فشار ضعیف و تابلو برق فشارقوی این تابلو برق از اجزای مختلفی تشکیل‌ شده است. هرکدام از اجزا و قطعات نصب‌شده به‌منظور بهبود عملکرد تابلو برق مشغول به فعالیت هستند.

کابل های ورودی

کابل‌های مورداستفاده در این تابلو برق قابلیت استفاده در ولتاژهای سطح مختلف رادارند. از این کابل‌ها می‌توان در ولتاژهای سطح ضعیف، متوسط و بالا بهره برد. برخلاف گذشته که از کاغذ آغشته به روغن برای عایق سازی کابل‌ها استفاده می‌کردند امروز بهره‌مندی از لاستیک اتیلن پروپیلن و اتیلن متقاطع بهترین عایق محسوب می‌شود.

کلید تیغه ای

گاهی اوقات به‌منظور تعمیرات و نگهداری از تابلو برق نیاز به جدا کردن قسمت‌های خاصی از تابلو خواهیم داشت. استفاده از کلیدهای تیغه‌ای در تابلو برق فشار متوسط می‌تواند به‌منظور جدا کردن این قسمت‌ها و ایزولاسیون کاربردی باشد. برای کنترل از راه دور به‌وسیله موتور با هوای فشرده و در شرایط بدون بار به‌صورت دستی می‌توان از کلید تیغه‌ای استفاده کرد.

کلید قطع بار

یکی از اصلی ترین تجهیزات در تابلو برق فشار متوسط کلید قطع بار است. اهمیت نصب این کلید به این دلیل است که هنگامی‌که تابلو در زیر بار قرار دارد و در مواقع اضطراری می‌توان به بهترین نحو از کلید قطع بار استفاده کرد. این کلید با قطع مدار در این شرایط کمک می‌کند تا آر آسیب رسیدن به تجهیزات جلوگیری کنیم.

کلید-قطع-بار

کلید زمین

برای انجام اموری مانند تعمیر و نگهداری استفاده از سوئیچ یا کلید در تابلو برق و ضروری خواهد بود. به‌منظور جدا کردن فولدرها و ایزولاسیون در تابلو برق فشار متوسط از کلید زمین استفاده می‌شود. در طراحی این کلید باید دقت فراوان به خرج داده شود.
نوع طراحی کلید باید به‌گونه‌ای باشد که هنگامی‌که مدار در حال وصل شدن است با جلوگیری از اتصال کوتاه از آسیب‌های پیش رو بتواند پیشگیری کند. این کلیدها به دو صورت بری کر اینترلاک و مکانیکی با قطع کننده مدار در دسترس قرار دارند.

بخوانید  آشنایی با انواع روکش کابل برق

مدارشکن یا بری کر

در مواقع بحرانی نیاز به یک کلید برای قطع و وصل مدار خواهیم داشت. بری کر به‌عنوان یک کلید مکانیکی به هنگام اتصال کوتاه و تحت بار می‌تواند مدار را قطع کند. انواع بریکرها با مکانیزم مختلف و عملکردی متفاوت در دسترس قرار دارند.

فیوزهای ولتاژ متوسط

در برابر اتصال کوتاه وجود فیوزها می‌تواند در تابلو برق به‌عنوان محافظ عملکرد مناسبی داشته باشد. فیوزها به دودسته محدودکننده جریان و expultion تقسیم‌بندی می‌شوند. به نسبت فیوزهای معمولی این فیوزها ویژگی‌ها و کاربرد متفاوتی دارند. برخی از این تفاوت‌ها می‌توانند ظرفیت شکستن بالا، عملکرد سریع، عمر طولانی، ولتاژ کلید زمین پایین و تحمل جریان بالا باشند.

رله حفاظتی

تجهیزات تابلو برق فشار متوسط به گونه ای طراحی می شوند که هنگامی که بخشی از مدار دچار مشکل می‌ شود باید سریعاً از مدار خارج شود. رله محافظتی به همین منظور با بروز نخستین خطا بخش معیوب را از مدار خارج خواهد کرد. در واقع رله‌ها از قطعات مهم و اصلی است که در هر نوع تابلو برق مثل تابلو سیواکن، تابلو برق تصفیه آب و… برای محافظت از تجهیزاتی مانند خازن ها، ژنراتورها، موتورها، فیدرها و ترانسفورماتورها از رله حفاظتی استفاده می‌شود.

رله-حفاظتی

طراحی تابلو برق فشار متوسط

طراحی تابلو برق فشار متوسط به‌گونه‌ای است که به مهندسین این امکان را می‌دهد تا به ساده‌ترین شکل می‌توانند به تجهیزات درونی آن دسترسی داشته باشند. امروزه با استفاده از گاز SF6 در درون محفظه این تابلو ایمنی مناسبی در ساخت آن رعایت می‌کنند. استفاده از شیوه ساخت منحصربه‌فرد به مهندسین کمک می‌کند تا با طراحی بهتر تابلو برق بتوانند بازدهی بیشتری دریافت کنند.

در ساخت تابلو برق فشار متوسط از متریال مختلفی استفاده می‌شود. بااین‌حال گونه فلزی این تابلو برق به‌عنوان پرکاربردترین نوع، امروزه به‌صورت ویژه طراحی می‌شود. تمام تجهیزات با قرار گرفتن در محفظه‌های فلزی به بهترین شکل موردحفاظت قرار می‌گیرند. علاوه بر این در طراحی تابلو برق فشار متوسط تمام تجهیزات با توجه به بازه‌ای خاصی از ولتاژ قابلیت استفاده دارند.

طراحی-تابلو-برق-فشار-متوسط

حداکثر فاصله تابلو فشار متوسط و فشار ضعیف

حداقل فاصله بین دیوار و تابلو و یا بین دو تابلو برای راهروهایی به طول تا سه متر برابر 70 سانتیمتر و برای تابلوهایی به طول بیش از 3 متر برابر یک متر انتخاب گردد (برای تابلوهایی به ارتفاع حدود 2 متر). تابلو های تمام بسته برای جلوگیری از خطر فساد تدریجی (زنگ زدگی) باید حداقل 5 سانتیمتر از دیوار ها فاصله داشته باشند.

قیمت تابلو برق فشار متوسط

تابلو برق محفظه بسته ای است که تجهیزات الکترونیکی، اتوماسیون یا برق صنعتی در آن نصب می شود. از لحاظ سطح ولتاژ، تبلوهای برق به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از : تابلوهای فشار ضعیف (تا 1000 ولت) و تابلوهای فشار متوسط (که برق 1000 ولت تا 36000 ولت را پشتیبانی می کنند.)

تابلو برق فشار متوسط با محفظه‌های متفاوت و گوناگون با کاربردهای مختلف در محیط های آزاد و در حالت‌های مختلف امکان طراحی را دارند. برای آگاهی از قیمت انواع تابلو برق فشار متوسط، می توانید با کارشناسان آسیا تابلو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

فرم تماس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید