دستورالعمل-ایمنی-و-نگهداری-تابلو-برق

دستورالعمل ایمنی و نگهداری تابلو برق

نگهداری تابلو برق یکی از کار‌های مهمی است که باید به آن دقت شود. تابلو برق یکی از دستگاه‌های حساس و پیشرفته برقی است. کنترل و توزیع انرژی الکتریکی یک مجموعه، بر عهده تابلو برق است. دستگاه تابلو برق در انواع مختلف تولید شده و در بازار ارائه می‌شود. تابلو برق فشار ضعیف و تابلو برق قشار متوسط، از مهم‌ترین و پرفروش‌ترین انواع تابلو برق‌ها به حساب می‌آیند. برای این که بتوانید کیفیت و کارایی این دستگاه را حفظ نمایید، لازم است که در بازه‌های زمانی کوتاه برای تعمیر و نگهداری تابلو برق اقدام کنید.

دستورالعمل ایمنی و نگهداری تابلو برق به یک چک لیست کامل نیاز دارد. با استفاده از این دستورالعمل‌ها می‌توانید تا حد امکان از خراب شدن و وقفه کاری در تابلو برق جلوگیری نمایید. در ادامه روش‌های کاربردی و متنوعی را برای نگهداری تابلو برق معرفی می‌کنیم.

نحوه-نگهداری-تابلو-برق

راهکار‌های نگهداری تابلو برق

نگهداری تابلو برق علاوه بر این که باعث بهبود عملکرد دستگاه می‌شود، از خراب شدن ناگهانی و متوقف شدن کار شما جلوگیری می‌کند. برای این که بتوانید از تابلو برق خود سال‌های زیادی استفاده نمایید، توصیه می‌کنیم مجموعه دستورالعمل‌هایی را رعایت کنید.

این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

استفاده از تست ‌های روتین

در نگهداری تابلو برق برای اینکه جنبه‌های ایمنی دستگاه مورد بررسی قرار بگیرند، باید هر از گاهی تست‌های روتین انجام شوند. تست‌های روتین شامل سه بخش می‌شود. جزئیات این تست در استاندارد‌های  IEC۶۱۴۳۹-۱ و IEC۶۱۴۳۹-۲ تعریف می‌شوند. بخش‌های تست‌های روتین به شرح ذیل هستند.

بخوانید  با انواع کلید در تابلو برق بیشتر آشنا شوید

استفاده-از-تست-های-روتین

بررسی عایق

بخش بررسی عایق شامل اندازه‌گیری مقاومت عایق و تست دی الکتریک است. به طور کلی این تست در نگهداری تابلو برق، به منظور پیدا کردن فواصل ناکامی انجام می‌شود. برای اینکه بتوانید مقاومت عایق را مورد بررسی قرار دهید، لازم است که تابلو برق را یک مرتبه خاموش کنید. سپس به کمک یک اهم متر با ولتاژ ۵۰۰ VDC، میزان مقاومت را اندازه‌گیری نمایید. دقت داشته باشید که در این مرحله همه کلید‌ها در وضعیت ON باشند و هیچ باری در سیستم وجود نداشته باشد.

بررسی وضعیت اتصال مدار‌های حفاظتی

در این مرحله از نگهداری تابلو برق باید همه اتصالات مدار مورد بررسی قرار بگیرند. در واقع باید مواردی که دارای نقص فنی یا اشکال هستند را شناسایی کنید و سپس اقدامات لازم را برای رفع عیوب را انجام دهید.

مدار-حفاظتی-تابلو-برق

بازرسی چشمی

در این بخش از تست باید از صحت قرار‌گیری و سلامت فیزیکی هر کدام از قطعات تابلو برق مطمئن شوید. قطعاتی که باید مورد بررسی چشمی قرار بگیرند عبارتند از:

  • کنترل سیم کشی‌ها
  • بررسی تجهیزات جانبی
  • اندازه‌گیری قوس
  • کنترل فواصل نصب
  • تست کارکرد صحیح الکتریکی
  • وضعیت مکانیکی سیستم
  • کنترل درجه حفاظت
  • بررسی وضعیت ظاهری

نظافت تابلو برق

یکی از روش‌های مؤثر برای افزایش عمر تابلو برق نظافت آن است. تابلو برق مدتی بعد از استفاده دچار آلودگی می‌شود. گرد و غباری که در محیط قرارگیری تابلو برق جمع می‌شوند، می‌توانند موجب آسیب دیدن سیستم شوند. نظافت تابلو برق باعث می‌شود که این ذرات تا حد امکان از بین بروند. با رعایت این دستورالعمل آسان تابلو برق شما در زمان طولانی‌تری با کارایی و کیفیت بهتری کار خواهد کرد.

وجود گرد و خاک روی تابلو برق موجب کاهش فواصل عایق و تخلیه الکتریکی خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود اتصال‌های کوتاه رخ دهد و در نتیجه سیستم خاموش شود. به‌طور کلی وجود گرد و خاک در محیط تابلو برق، اصطکاک را افزایش داده و می‌تواند به سیستم شما آسیب جدی وارد نماید.

بخوانید  تابلو برق ATS چیست؟

نظافت-تابلو-برق

برای دریافت مشاوره جهت خرید تابلو برق چنج اور همچنین استعلام قیمت روز با کارشناسان آسیا تابلو تماس بگیرید.

روغن کاری تجهیزات مکانیکی تابلو برق

برای نگهداری تابلو برق فشار ضعیف و متوسط روغن کاری و گریس کاری قطعات را فراموش نکنید. این راهکار یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن دقت شود. روغن کاری تجهیزات تابلو برق در بازه‌های زمانی دقیق از درگیری قطعات جلوگیری کرده و باعث روان شدن سطوح و افزایش طول عمر دستگاه خواهد شد.

از قطعاتی که باید روغن کاری شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کلید‌ها
  • لولا‌ها
  • قفل‌ها
  • سکسیونر‌ها

دقت داشته باشید که قبل از روغن کاری قطعات لازم است حتماً، گردوغبار را از سطح سیستم پاک کنید.

برای اطلاع بیشتر درباره کلیدها و تجهیزات تابلو برق مقاله ” با انواع کلید در تابلو برق بیشتر آشنا شوید ” را مطالعه نمایید.

آچارکشی قطعات مکانیکی

قطعات مکانیکی تابلو برق با گذشت زمان بر اثر لرزش‌های کم یا زیاد، یا همچنین استفاده نادرست، آسیب دیده و به آچارکشی نیاز دارند. با استفاده از آچار کشی قطعات می‌توانید عمر تابلو برق را افزایش داده و کارایی آن را بهبود ببخشید.

آچارکشی-تابلو-برق

تست عملکرد رله‌ ها و تجهیزات حفاظتی

تجهیزات حفاظتی تابلو برق از اهمیت زیادی برخوردار هستند. با گذشت زمان ممکن است در این قطعات و تجهیزات، خرابی و عیب‌هایی به وجود آید؛ از این رو توصیه می‌کنیم برای نگهداری تابلو برق حتماً این موضوع را در نظر بگیرید. یکی از روش‌های نگهداری از تابلو برق، کنترل دوره‌ای و منظم عملکرد تجهیزات حفاظتی دستگاه است.

بخوانید  آشنایی با حفاظت الکتریکی در تابلو برق و شرایط آن

کنترل هیتر رطوبت گیر و تجهیزات روشنایی سیستم

برای جلوگیری از ایجاد رطوبت در فضای داخلی تابلو برق، معمولاً آن را در دمای حدود ۲۸ درجه سانتیگراد نگهداری می‌کنند. ترموستات در داخل تابلو برق وظیفه کنترل دمای تابلو برق را بر عهده دارد. کنترل سلامت و صحت عملکرد هیتر باید در بازه‌های زمانی منظم انجام شود.

هیتر-تابلویی

بررسی اتصالات کلید‌ها شستی ‌ها

وجود نوسان در تابلو برق امری طبیعی است. نوسان‌هایی که معمولاً در داخل تابلو برق اتفاق می‌افتند، باعث شل شدگی باسبار و اتصالات این دستگاه می‌شوند. از طرفی عبور جریان برق از بین مدار این دستگاه، باعث گرم شدن کابل‌ها خواهند شد. این گرمای ایجاد شده به مرور زمان می‌تواند وضعیت قطعات و اتصالات را دچار تغییر کند و در بعضی موارد موجب آسیب دیدن آن‌ها شود؛ از این رو توصیه می‌کنیم هر از گاهی این اتصالات را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید.

بررسی مدارات کنترل تابلو برق

مدارات کنترلی یکی از بخش‌های مهم تابلو برق است. این قطعات با گذشت زمان دچار فرسودگی می‌شوند؛ به همین دلیل باید آن‌ها را در دوره‌های منظم چک کرده و از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری نمایید.

سخن پایانی

در مکان هایی که از انواع تابلو برق فشار متوسط تا فشار قوی مثل تابلو برق دیزل ژنراتور، تابلو برق موتورخانه، تابلو برق سیواکن و… استفاده می‌شود، از مهم‌ترین افداماتی که جهت تامین ایمنی باید انجام شود، رسیدگی و بازرسی دوره‌ای از این تابلوهاست تا در صورت مشاهده هرگونه خرابی و مشکل در قطعات، سریعا این موارد شناسایی و رفع شوند تا از وارد شدن خسارات جدی جلوگیری شود.

در این مقاله سعی کردیم شما را با روش‌های ایمنی و نگهداری تابلو برق آشنا سازیم. ‌امیدواریم با مطالعه این موارد بتوانید از تابلو برق خود استفاده بهینه کنید. در صورتی که راهکار بهتری برای نگهداری تابلو برق فشار ضعیف یا متوسط در نظر دارید خوشحال می‌شویم آن را در بخش نظرات معرفی نمایید. در ضمن در صورت هرگونه سوال در این زمینه و همچنین خرید تابلو برق میتوانید با کارشناسان آسیا تابلو از طریق فرم زیر در تماس باشد.

فرم تماس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید