شینه کشی در تابلو برق چیست؟

اصولا در تابلوهای برق که دارای سطح جریان بالایی می باشند از کابل کشی معمولی استفاده نمی شود و به جای آن از شینه کشی(شمش کشی) استفاده می شود. شینه های استفاده شده در تابلو برق مطابق با جریان استاندارد مشخصی تعیین می شوند. شینه کشی باید بر اساس اصول و قوانین خاصی پیش برود.

شینه چیست؟

شینه نوعی سیم مسی می باشد که متناسب با نیاز محیط در بعضی از تابلوهای برق مثل تابلو برق موتورخانه، تابلو برق دیزل ژنراتور و… برای انتقال برق با جریان بالا استفاده می شود. لازم به ذکر است که حتما در هنگام خرید تابلو برق صنعتی، حداکثر ولتاژ و شینه استفاده شده در آن را در نظر بگیرید.

شینه

علت اصلی شینه کشی در تابلو برق صنعتی

در حالت عادی برای تابلوهایی که جریان در آن ها 125 آمپر بالاتر می باشد به جای کابل کشی عادی از شینه کشی استفاده می کنند. دلیل اصلی استفاده از این روش،حجم بالای سیم،کابل و آمپر بالا می باشد که سیم معمولی نمیتواند از عهده آن بر بیاید. از طرفی در تابلوهای برق چون از سیم کوتاه استفاده می شود،فرم دادن به آن ها امکان پذیر نمی باشد. بنابر این برای اتصال و ارتباط بین اجزای مختلف از شینه های مسی استفاده می شود.

شینه های مسی پس از نصب،کاملا در جای خود ثابت می مانند و فرم آن ها در اثر گرما و لرزش عوض نمی شوند.

بخوانید  آشنایی با لوازم اندازه گیری در تابلو برق

علل شینه کشی

مهمترین نکات درباره شینه کشی در تابلو برق

  • در حد امکان سعی کنید روی سطح شینه ها خش نگیرد. از سمباده زدن و یا سنگ گرفتن روی پلیسه هایی که در هنگام سوراخکاری ایجاد می شوند،جلوگیری کنید. زیرا این کار سطح اتصال شینه را ناهموار می کند باعث می شود جریان به خوبی از آن عبور نکند و در آخر حرارت زیادی در آن نقطه ایجاد می شود.
  • باید محل اتصال دو شینه را با مواد چربی گیر مثل تینر کاملا تمیز نمائید و سپس به گریس های مخصوص بزنید تا از سولفاته شدن و یا چرب شدن بین دو شینه به مرور زمان، جلوگیری شود.
  • در اثر برش کاری شینه ها امکان دارد لبه های تیزی به وجود بیاید. برای رفع این کار از سوهان استفاده کنید. این لبه های تیز باعث ایجاد قوس الکتریکی و یا آرک می شوند.
  • ابعاد شینه ها را باید تعیین کنید. با توجه به جریان نامی کلید،ابعاد شینه توسط جدول استاندارد شینه مسی مشخص خواهد شد. برای مثال کلید 800 آمپر در جدول استاندارد کلیدها پیدا کنید و سپس از ستون، ابعاد شینه مورد نظر انتخاب می شود.
  • یک طراحی کلی از مدل کلیدها و کل تابلو داشته باشید.
  • حتما شینه ها را با کیفیت بالا انتخاب کنید.
  • از رنگ مخصوص شینه استفاده نمائید. زیرا به هنگام رنگ آمیزی شینه با رنگ معمولی تمام خاصیت به خوبی دیده نمی شود.

به نقل از تلمبه موتور غرب

همانطور که می دانید در ساخت تابلوهای برق که جریان بالایی دارند از شینه ها استفاده می شود.

نکات شینه کشی

استانداردهای شینه کشی در تابلو برق

شینه کشی تابلو برق دارای استانداردهایی است که باید رعایت شود. در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • به هنگام اتصال دو شینه به هم باید دقت داشته باشیم شینه ای که آمپر کمتری دارد به عنوان شینه فرعی باشد. این شینه باید در ابعاد یک مربع باشد که طول ضلع مربع به اندازه پهنای شینه اصلی که آمپر بیشاری دارد، باشد.
  • برای متصل کردن شینه ها به هم از وسیله ای به نام پانچ استفاده می کنند.
  • زاویه بیش از 90 درجه برای خم شدن شینه در نظر بگیریم.
  • معمولا جریان از روی شینه رد می شود. هر شینه ای که دارای سطح تماس بیشتری باشد، میزان جریان بیشتری از خود عبور می دهد.
  • اگر در هر فاز از تابلو برق از یک شینه بیشتر استفاده شده باشد، باید مابین شینه ها فاصله ای به اندازه پهنای باند هر شینه ایجاد کرد.
بخوانید  آشنایی با تابلو برق دیتاسنتر و کاربردهای آن

جدول شینه کشی

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم درباره مبحث شینه کشی در تابلوهای برق توضیح دهیم. اهمیت نصب تابلوهای برق در هر مکانی بسیار زیاد می باشد و شینه کشی در تابلوهای برقی که جریان بالایی استفاده می کنند ضروری می باشد. بهتر است که برای خرید تابلو برق و شینه مورد استفاده در آن، حتما از اجناس با کیفیت استفاده نمائید تا در آینده دچار مشکلات خطرناک امنیتی و فیزیکی نشوید.

شرکت آسیا تابلو آماده ارائه تابلو برق با بهترین کیفیت و قیمت به شما عزیزان می باشد.

2 دیدگاه دربارهٔ «شینه کشی در تابلو برق چیست؟»

  1. مرتضی اسلامی

    سلام
    استفاده از شینه فقط در تابلوهای برقی که در مقاله از آنها نام بردید استفاده میشود؟

    1. سلام. وقت بخیر
      به طور کلی شینه کشی در تابلوهای برق فشار قوی انجام می‌شود که ما فقط تابلو موتورخانه و تابلو برق دیزل ژنراتور را نام بردیم. وجود برق با ولتاژ بالا باعث می‌شود تا کابل‌ها و سیم‌های داخل تابلو نتوانند به خوبی جریان را عبور دهند و ممکن است حادثه ایجاد کنند به همین دلیل از شمش‌های مسی استفاده می‌شود تا ایمنی هنگام کار رعایت شود و از وارد شدن آسیب به تابلو برق جلوگیری شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید