موتور کلید اتوماتیک چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشد که موتور کلید اتوماتیک چیست؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را در مورد موتور کلید اتوماتیک با شما به اشتراک بگذاریم. تمام تجهیزات صنعتی، سیم و کابل و همچنین تاسیسات روشنایی و ماشین‌آلات در مواردی همچون اضافه‌‌بار و همچنین اتصال کوتاه باید محافظت شوند. برای این کار از تجهیزات حفاظتی کمک می‌گیرند که موتور کلید اتوماتیک در این تجهیزات نقش مهمی برعهده دارد.

موتور کلید اتوماتیک در انواع تابلو برق صنعتی به کار میرود و  از کلیدهایی بوده که در وسایل حفاظت الکتریکی موجود است. این کلید‌ها با کمک نوع به‌خصوصی از قالب‌های تزریقی تولید می‌شوند. از ویژگی‌های مثبت این قطعه به کوچک‌بودن آن می‌توان اشاره کرد؛ اما در مقابل اگر این قطعه خراب شود، قابل تعمیر نیستند و باید تعویض شوند.

موتور کلید اتوماتیک دارای مزایا و کاربرد خاصی در تجهیزات الکتریکی است که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

موتور-کلید-اتوماتیک

انواع موتور کلید اتوماتیک

موتور کلید اتوماتیک به 5 نوع تقسیم می‌شود که در ادامه مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

کلیدهای مینیاتوری

کلیدهای مینیاتوری را اغلب در تابلوهای توزیع و تابلو‌های روشنایی با توان کم یا جهت محفاظت از مدار کنترل تاسیسات برقی استفاده می‌کنند. حداکثر جریان مناسب برای کلیدهای مینیاتوری 125 آمپر است؛ در‌نتیجه جریان قطع اتصال کوتاه این کلید‌ها چندان بالا نیست.

کلیدهای حافظ موتور

این کلید‌ها جهت حفاظت از موتور استفاده می‌شود، کلیدهای حافظ موتور را اغلب تا 100 آمپر تولید می‌کنند و برای موتور‌هایی ایده‌آل است که تا 55 کیلو آمپر است.

بخوانید  تابلو برق فشار ضعیف چیست؟

کلیدهای محافظ جان

برای جلوگیری از خطرات نشتی و محافظت از جان افراد در برابر برق‌گرفتگی از کلید‌های محافظ جان استفاده می‌کنند و این نوع کلید‌ها برای جلوگیری از خطر آتش‌سوزی مناسب هستند. این کلیدها به دو نوع صنعتی و خانگی با توجه به حساسیت آن‌ها تقسیم می‌شود. بر‌اساس تقسیم‌بندی، اگر اندازه حساسیت تا 30 میلی‌آمپر باشد، از جان افراد محفاظت می‌کند و در صورتی که بیشتر از 30 آمپر باشد از تجهیزات صنعتی محافظت می‌کند.

اساس کار این کلید‌ها برطبق مقایسه جریان ورودی و خروجی می‌باشد؛ به صورتی که جریان نشتی در مداری که در آن قرار گرفته است اگر بیشتر از حساسیت کلید‌های محافظ جان باشد، کلید عمل می‌کند و در‌نتیجه باعث می‌شود که مدار قطع شود.

مقاله مرتبط : با انواع کلید در تابلو برق بیشتر آشنا شوید

کلید-محافظ-جان

کلیدهای اتوماتیک کمپکت

در صورت برگشت جریان و افت بیش ‌از اندازه ولتاژ در شبکه‌های توزیع، مدار اتوماتیک قطع می‌شود و هشدار‌های لازم را به صدا در می‌آورد. در این گونه مواقع بهترین انتخاب استفاده از کلیدهای اتوماتیک کمپکت (MCCB) است.

کلیدهای اتوماتیک هوایی

از کلیدهای اتوماتیک هوایی در آمپرهای بالا استفاده می‌کنند. این کلید‌ها در ورودی تابلوها بسیار پر‌کاربرد است. در این قسمت از تابلو‌ها علاوه‌بر اینکه جریان بالایی وجود دارد، جهت برقراری کامل بین کلیدهای ورودی و خروجی از نوع کامپکت استفاده می‌شود. در داخل کلیدهای هوایی رله‌هایی تعبیه شده است که وظیفه آن‌ها تاخیر جهت تامین Selectivity از طریق صدور فرمان قطع خواهد بود.

نحوه عملکرد موتور کلید اتوماتیک

در حالت کلی از موتور کلید اتوماتیک جهت موارد زیر استفاده می‌کنند.

  • قطع و وصل کردن بار
  • عوض کردن بین منبع تغذیه پشتیبان و همیشگی
  • تعویض به وضعیت یک منبع جایگزین
بخوانید  تابلو برق اضطراری چه کارایی و مزایایی دارد؟

عملکرد موتور کلید اتوماتیک در هنگام راه‌اندازی موتور، به طور کلی در زمان کوپلینگ هم‌زمان و همچنین کنترل خودکار مشخص‌ و استفاده می‌شود. یکی از مزایا و کاربردهای اصلی موتور کلید الکتریک، قطع و وصل کردن کلید‌های اتوماتیک توسط مکانیسم موتور است.

در این قطعه، کنترل و هماهنگی و ارتباط مکانیسم موتور توسط ارتباط با شبکه صورت می‌گیرد و جهت انجام این عملکرد، کارهای زیر را باید انجام داد:

  • نصب و راه‌اندازی، ماژول کنترل که وظیفه موقعیت قطع BSCM را بر عهده دارد و همچنین سیم NSX
  • استفاده از ارتباط‌ها و همچنین ترمینال‌های مکانیسم موتور
  • هدف از نصب و راه‌اندازی، ماژول کنترل موقعیت قطع BSCM به شبکه توسط سیم NSX، جهت دستور قطع و وصل و درخواست ریست کردن و انتقال کلید اتوماتیک به حالت‌های روشن و خاموش انجام می‌شود، در حقیقت می‌توان گفت که فرمان توسط ماژول BSCM انجام می‌شود.
  • دکمه سبز رنگ که روی موتور کلید اتوماتیک است، در حالت اصلی خود قرار می‌گیرد.
  • حالت اول عدد یک یا ON است و به معنای وصل شدن کلید به‌صورت دستی یا اتوماتیک است. حالت دوم، صفر یا OFF است و به معنای قطع کلید است.

نحوه عملکرد موتور کلید اتوماتیک

کاربرد موتور کلید اتوماتیک

موتور کلید اتوماتیک دارای چند مزیت اصلی است که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • عملکرد موتور کلید اتوماتیک امکان قطع و وصل کردن یا ریست کردن را از راه دور را فراهم می‌کند.
  • برای جلوگیری از اضافه بار از رله‌های داخلی و همچنین سوئیچ‌ها برای کنترل کارکرد موتور استفاده می‌شود.
  • این قطعه استفاده دستی را ایجاد می‌کند، به این صورت که این اجازه را به کاربر می‌دهد که به‌صورت دستی بتواند، تریپ کند.
بخوانید  نقش هوش مصنوعی در طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی

سخن پایانی

برای اینکه تمام تجهیزات صنعتی، سیم و کابل و همچنین تاسیسات روشنایی و ماشین‌آلات را بتوانید محافظت کنید، نیاز به تجهیزات حفاظتی دارید. موتور کلید اتوماتیک نقش مهمی در حفاظت این نوع تجهیزات دارد، این قطعه انواع مختلفی دارد که هر کدام کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در این مقاله علاوه بر معرفی انواع این کلید‌ها به نحوه کارکرد و کاربر آن‌ها و همچنین بخش‌های مختلف موتور کلید اتوماتیک پرداختیم، امیدواریم سودمند بوده باشد.

برای اطلاع از آخرین قیمت تابلو برق مورد نظر خود و همچنین مشاوره، می توانید با کارشناسان آسیا تابلو در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید