نحوه عیب یابی تابلو برق

اگر میخواهید نکات مهم عیب یابی تابلو برق را بدانید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

صنعت برق و تجهیزات آن دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. چرا که صنایع مختلف و نیز اکثر نیازهای روزمره زندگی نیاز به برق دارند. بروز هرگونه عیب و ایرادی در تابلو برق ممکن است خسارات زیادی را برای کارخانه ها، کارگاه ها، وسایل برقی منزل و … به وجود آورد. تابلو برق صنعتی جزو مهم ترین تجهیزات برقی به حساب آید که در صورت بروز مشکل در آن باید سریعا عیب یابی شود.

تابلو برق چیست؟

به‌طور کلی تابلو برق را می‌توان یک محفظه دانست که تمام قسمت‌های مختلف تجهیزات الکتریکی مانند چراغ سیگنال تابلو برق، مدار فرمان، انواع کلیدها، فیوز، رله و … را در خود جای‌داده است . تابلو برق به کنترل جریان برق مصرفی ساختمان پرداخته و سیستم های روشنایی و لوازم الکترونیکی ساختمان را در بهترین حالت و کارایی خود مدیریت می کند.

برای اطلاع بیشتر از تجهیزات داخل تابلو برق می توانید مقاله ” با انواع کلید در تابلو برق بیشتر آشنا شوید ” را مطالعه نمائید.

بنابراین برای اینکه همیشه به برق دسترسی داشته باشیم و از طرفی مانع آسیب های احتمالی خرابی تابلو برق به تجهیزات برقی ساختمان شویم، باید در صورت هرگونه ایراد در تابلو برق، به عیب یابی و رفع آن بپردازیم.

بخوانید  با انواع کلید در تابلو برق بیشتر آشنا شوید

تابلو-برق

نشانه های خرابی تابلو برق

از جمله نشانه های خرابی تابلو برق می توان به این موارد اشاره کرد :

  • بالا زدن دائمی کلیدهای مینیاتوری
  • ریست نشدن کلیدها
  • داغ شدن کلیدها و کابل های برق
  • خروج بوی دود و یا سوختگی از تابلو برق
  • ذوب شدن و یا آتش گرفتن کابل های داخل تابلو برق
  • شنیدن صدایی شبیه به سرخ شدن از داخل تابلو برق

نشانه-های-خرابی-تابلو-برق

دلایل به وجود آمدن خرابی در تابلو برق

داغ شدن بیش از اندازه تجهیزات

یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل خرابی تابلو برق، داغ شدن بیش از حد تجهیزات داخل تابلو برق می باشد که سر منشاء مهم بروز مشکلات دیگر در تابلو برق است.

به این صورت که وقتی تجهیزات داخل تابلو برق داغ می کنند، پس از مدتی کلیدهای مینیاتوری به مشکل می خورند، کابل های داخل تابلو ذوب می شوند و حتی دچار آتش سوزی می شوند.

شل شدن اتصالات داخل تابلو برق

اگر اتصالات کابل ها در تابلو برق سست باشند، میزان مقاومت در محل اتصال بسیار کاهش پیدا کرده و باعث افزایش دما و حتی حریق در تابلو برق می شود.

وجود اضافه بار بر روی تابلو برق

اضافه بار یا overload  زمانی اتفاق می افتد که میزان مصرف بیش از آمپر مجاز باشد. به همین منظور لازم است تا در داخل تابلو برق از رله های حفاظتی و بیمتال ها استفاده شود.

قرار گرفتن دو یا چند کابل بر روی یکدیگر

در صورتی که تعداد خروجی برای انشعاب از شینه در تابلو برق بیش از حد باشد، این احتمال وجود دارد که چند کابلشو بر روی هم قرار گرفته و در نتیجه سطح تماس کاهش پیدا کند. حاصل این اتفاق داغ کردن تابلو برق خواهد بود.

بخوانید  معرفی بهترین روش‌های عیب یابی PLC

عدم استفاده از کابلشوی بیمنتال

در طراحی و ساخت تابلو برق باید برای کابل مسی از کابلشوی مسی و برای کابل آلومنیومی از کابلشوی آلومنیومی استفاده گردد.

چه بهتر که اگر جنس هادی و محل اتصال متفاوت است، از کابلشوی بیمتال به منظور پیشگیری از خوردگی استفاده شود. در غیر این صورت احتمال خوردگی محل اتصال و در نتیجه آن داغ شدن مدار و تجهیزات وجود دارد.

نا متعادل بودن بار

در طراحی و ساخت تابلو برق گفتیم که بار در تابلو برق سه فاز باید به صورت متعادل تقسیم شود. در غیر این صورت دما زیاد شده و تجهیزات الکترونیکی داخل تابلو برق به خطر می افتند.

دلایل-به-وجود-آمدن-خرابی-در-تابلو-برق

نکات و مراحل مهم در زمان عیب یابی تابلو برق

  • پیش از آنکه به تعمیر و عیب یابی تابلو برق بپردازید، باید با نحوه عملکرد تابلو برق، تجهیزات پیشگیرانه در این وسیله و قطعات حفاظتی در آن آشنایی کامل داشته باشید.
  • امکان دارد بروز برخی ایرادات در تابلو برق به دلیل قفل درونی سیستم بوده و هیچ ارتباطی با تجهیزات تابلو نداشته باشد.
  • اولین اقدام برای عیب یابی تابلو برق این است که درب کابین تابلو را باز کرده و ظاهر تجهیزات آن را چک کنید.
  • چون اکثر علائم ظاهری همچون بوی سوختگی، شکستن کلیدها، جدا شدن اتصالات سیم ها و گرمای بیش از حد داخل تابلو می تواند دلیلی بر بروز مشکل در این دستگاه باشد.
  • اگر می خواهید هر چه راحت تر و سریع تر به عیب یابی تابلو برق بپردازید، باید به آلارم ها و خطاهایی که از تجهیزات نصب شده در تابلو برق همانند ولت مترها و آمپرمترها ساطع می شوند، توجه داشته باشید.
  • در صورتی که تابلو برق ساختمان شما سابقه تعمیر و عیب یابی دارد، می توانید به ایرادات قبلی آن توجه کرده و ابتدا آن ها را چک کنید.
  • مثلاً ممکن است یکی از ایرادات قبلی در تابلو برق شما این باشد که کلید مینیاتوری آن دائم می پرد، در این صورت می دانید که اولین احتمال در خرابی تابلو برق در کلید مینیاتوری آن است.
  • در گام بعدی، به سراغ نحوه عملکرد تجهیزات داخلی تابلو از جمله رله های حفاظتی، کلیدهای اتوماتیک، کنترل فازها و غیره باشید. چون اگر این قطعات به درستی عمل کنند، مسیر طولانی از عیب یابی تابلو برق را طی کرده اید.
  • ابزار مهم دیگر در عیب یابی تابلو برق این است که نقشه مدارات الکتریکی را چک کنید تا مطمئن شوید مدارات به درستی کار می کنند.
  • در آخرین مرحله می توانید مدارات الکتریکی را از روش های مختلف تست همچون پیوستگی مدار، تست ولتاژها، تست مقاومت عایقی و تست جریان مصرفی مورد بازبینی قرار دهید.
بخوانید  نقش تابلوهای برق در اتوماسیون کارخانجات

نکات-مهم-در-زمان-عیب-یابی-تابلو-برق

کلام آخر

عیب یابی و تعمیر تابلو برق یکی از کارهای بسیار تخصصی است که باید به صورت اصولی انجام شود تا ایمنی به خوبی برقرار گردد؛ بنابراین شما در صورت بروز هر یک از مشکلات در تابلو برق بهتر است که تمامی علائم عنوان شده در متن را مورد بررسی قرار دهید. کار زمانی سخت‌تر می‌شود که هنگام تعمیر باید کل برق ورودی به تابلو قطع شود؛ اینجاست که تابلو برق سیواکن مزیت خودش را نشان میدهد. یعنی هنگام تعمیر بخشی از تابلو نیاز نیست تا برق به کلی قطع شود.

شما عزیزان در صورت هرگونه سوال در مورد عیب یابی تابلو برق و همچنین خرید تابلو برق، می توانید با کارشناسان آسیا تابلو در تماس باشید.

فرم تماس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید