پوش باتن چیست

پوش باتن چیست و چه کاربردی در تابلو برق دارد؟

برخی از قطعات در عین سادگی ظاهر و ساختار، بسیار کاربردی هستند و حضور آن‌ها در صنایع مختلف لازم و ضروری است. پوش باتن یکی از تجهیزات موجود در صنعت برق است که استفاده از آن در قسمت‌های مختلف ماشین‌ آلات صنعتی و … بسیار رواج دارد. آشنا بودن با این قطعه می‌تواند در استفاده و به‌کارگیری آن مؤثر باشد. در این مطلب به معرفی این محصول میپردازیم و از کاربرد آن در تابلو برق برایتان توضیح می دهیم، پس ما را تا پایان همراهی کنید.

معرفی پوش باتن

پوش باتن را معمولاً بانام شستی نیز می‌شناسند که عملکردی بسیار ساده، اما کاربردی را داراست. پوش باتن را می‌توان یک ابزار سوئیچی دانست که در کنترل کردن ماشین‌آلات صنعتی و فرآیندهایی دیگر به کار گرفته شوند. این قطعات در تابلو برق‌ صنعتی و ماشین‌های صنعتی بسیار به کار می‌روند و نحوه عملکردان ها به این صورت است که با پذیرش یک نیرو مکانیکی خارجی که معمولاً از طرف کاربر است، می‌تواند تغییراتی را در جریان الکتریکی ایجاد کند. بدنه پوش باتن ها را بسیار محکم می‌سازند که معمولاً جنس آن از پلاستیک سخت و فشرده و یا فلز است. سطح روی پوش باتن که به‌صورت دکمه است را بسیار صاف می‌سازند تا در زمان فشار دادن و استفاده از آن، آسیبی به انگشتان دست وارد نشود. سرپوش باتن معمولاً اشکال هندسی دایره یا مربع را داراست.

بخوانید  تابلو برق مرکز کنترل موتور چیست؟

پوش باتن‌ها باهدف‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌تواند راه‌اندازی، توقف و قطع، ایجاد تغییر در نحوه کار و … در مدارهای فرمان را به همراه داشته باشد. برای کار با پوش باتن‌ها می‌توان از طریق فشار دادن، ضربه، مشت و … از آن‌ها استفاده کرد که استفاده از هرکدام از این موارد، به طراحی سرپوش باتن ها بستگی دارد.

پوش باتن

انواع پوش باتن

وقتی که با تعریف پوش باتن آشنا شدید، لازم است که انواع مدل‌های آن را به شما معرفی کنیم. برخی از پرکاربردترین مدل‌های پوش باتن عبارت‌اند از:

پوشن باتن عادی

این نوع از کلیدهای پوش باتن در رنگ‌های مختلفی مانند قرمز، زرد، سبز و … ساخته می‌شوند که برای ساخت سرپوش باتن ها از اشکال هندسی چون دایره، مربع و مستطیل استفاده می‌شود. استفاده از این نوع شستی ها بیشتر برای راه‌اندازی، توقف و … است و معمولاً برای استفاده در زمان‌هایی است که هیچ‌گونه حالت اضطراری وجود نداشته باشد. پوش باتن چراغ‌دار یا بدون چراغ هر دو در بازار موجود هستند و می‌توان متناسب با محیط استفاده آن، هرکدام را خریداری کرد.

پوش باتن با عملگر چندگانه

این نوع از پوش باتن‌ها بسیار کاربردی هستند زیرا نیاز نیست که برای هر مدار فرمان یک پوش باتن را استفاده کرد و از شلوغ شدن و سیم‌کشی‌های زمان‌بر جلوگیری می‌کند. پوش باتن با عملگر چندگانه در مقابل پوش باتن با عملگر تک قرار دارد که تنها می‌تواند برای کنترل یک مدار فرمان مورداستفاده قرار بگیرد. استفاده از پوش باتن با عملگر چندگانه مزیت‌هایی چون کاهش هزینه‌ها، عیب‌یابی سریع‌تر، کمتر کردن میزان سیم‌کشی و … را به همراه دارد.

بخوانید  نحوه عیب یابی تابلو برق

پوش باتن قارچی

یکی دیگر از انواع مدل‌های شستی ها، شستی یا پوش باتن قارچی است که ظاهری شبیه به قارچ دارد. استفاده از این مدل شستی بیشتر در زمان‌هایی که باید فشار دادن و استفاده از پوش باتن با سرعت‌بالا همراه باشد، استفاده می‌شود. معمولاً استفاده از شستی قارچی بارنگ قرمز برای زمان‌های اضطراری و استفاده از همین شستی بارنگ‌های دیگر، برای مواقع و زمان‌های عادی است. این نوع از پوش باتن ها خود به دودسته معمولی و قفل شو تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است قیمت پوش باتن ها با یکدیگر متفاوت‌اند و این قیمت کاملاً تحت تأثیر کیفیت، ابعاد و … است.

انواع پوش باتن

در قسمت قبلی انواع مدل‌های پوش باتن را ذکر کردیم و در این قسمت قصد داریم، انواع پوش باتن را ازلحاظ نوع استفاده معرفی کنیم که به دو گروه تقسیم می‌شوند.

پوش باتن های فشاری

در این نوع مدل از شستی ها، برای استفاده کافی است که آن را فشار دهیم. با فشار دادن عمل قطع یا وصل جریان را انجام می‌دهیم و اگر دست خود را برداریم، مدار به حالت قبلی خود بازخواهد گشت. پس اگر بخواهیم قطع یا وصل بودن جریان ادامه داشته باشد، باید دست خود را از روی شستی برنداریم.

پوش باتن های صفر و یک

این نوع از پوش باتن ها کاملاً برخلاف پوش باتن های فشاری عمل می‌کنند زیرا با فشار دادن آن، وضعیت تغییر می‌کند و با برداشتن دست خودمدار در همان حالت باقی می‌ماند. در این نوع از شستی ها می‌توان برای بازگرداندن و تغییر حالت دوباره، پوش باتن را فشار داد.

بخوانید  12 دلیل مهم آتش سوزی در تابلو برق‌ ها

معرفی رنگ‌های پوش باتن

همان‌طور که گفته شد، پوش باتن ها در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند که به‌صورت پوش باتن چراغ‌دار یا فاقد آن هستند. برخی از این رنگ‌ها عبارت‌اند از:

رنگ سبز : برای راه‌اندازی و شروع به کار
رنگ قرمز : برای توقف دستگاه

کاربرد پوش باتن

کاربرد پوش باتن

خرید پوش باتن به دلایل زیادی می‌تواند صورت بگیرد، اما به‌طورکلی می‌توان گفت که در تجهیزات و وسایل الکتریکی منازل، ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات مکانیکی، تابلو فرمان و … استفاده می‌شوند که برای راه‌اندازی، قطع و … به کار گرفته می‌شوند.

جمع‌ بندی 

پوش باتن ها را در صنعت‌های مختلفی به کار می‌گیرند که در طرح و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند. راه‌اندازی و استارت یا توقف یک دستگاه می‌تواند با پوش باتن صورت بگیرد. در این مقاله اطلاعات کاملی را خصوص رنگ، انواع مدل‌های پوش باتن ذکر کردیم که امید داریم، برای شما عزیزان کارآمد باشد. در صورت هرگونه سوال در مورد خرید تابلو برق می توانید با کارشناسان آسیا تابلو در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید