لوازم-اندازه-گیری-در-تابلو-برق

آشنایی با لوازم اندازه گیری در تابلو برق

در ساخت تابلوهای برق برای اندازه گیری پارامتر های الکتریکی مانند توان، جریان، ولتاژ، فرکانس، ضریب قدرت و غیره از تجهیزت اندازه گیری استفاده می شود. بطور کلی، وظیفه ی این نوع تجهیزات در مدارات تابلو برق صنعتی و قدرت، اندازه گیری و نمایش دادن مقادیر پارامتر های الکتریکی به اپراتور می باشد. بکار گرفتن این نوع تجهیزات، در کنترل و مدیریت یک سیستم اهمیت فراوانی دارد. برای انتخاب تجهیزات اندازه گیری باید نیاز سیستم و کارایی آن را در نظر گرفت و سپس لوازم اندازه گیری در تابلو برق را خریداری کرد.

انواع دستگاه های اندازه گیری در تابلو برق

لوازم اندازه گیری در تابلو برق به سه دسته پرتابل، آزمایشگاهی و تابلویی یا ثابت تقسیم می شوند. که هر یک از این گروه ها کاربردهای متفاوتی دارند. مثلا گروه اول توسط متخصصین برق و برای اندازه گیری های میدانی مورد استفاده قرار می گیرند. گروه دوم در محیط های آزمایشگاهی برای اتصال به مدارها کاربرد دارند و گروه سوم که به تجهیزات اندازه گیری تابلویی معروف اند در تابلوهای برق ، پست ها و ایستگاه های اندازه گیری نصب می شوند.

تجهیزات اندازه گیری انواع و کاربرد های گوناگون دارند که بنا به نیاز سیستم و کارایی آن انتخاب می شوند. در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم.

  • ولت متر تابلویی
  • آمپرمتر تابلویی
  • کسینوس فی متر تابلویی
  • فرکانس متر تابلویی
  • سنکروسکوپ تابلویی
  • وات متر تابلویی
  • اندازه گیر انرژی
  • مولتی متر تابلویی
  • پاورمتر تابلویی
  • پاور آنالایزر تابلویی

ولت متر

برای اندازه گیری ولتاژ مدار از ولت متر که به صورت موازی با آن قرار می گیرد، استفاده می شود. ولت متر مانند آمپرمتر در دو نوع AC و DC ساخته می شود. برای توسعۀ اندازه گیری در جریان مستقیم و متناوب یک فاز فشار ضعیف از مقاومت های سری (Rs) جهت زیاد شدن مقاومت داخلی استفاده می کنند. در صورتی که بخواهیم ولتاژ شبکه را در تابلو اندازه گیری کنیم، باید دو سر ولت متر را مستقیماً به شین های موردنظر مثلاً فاز R و سیم MP یا دو فاز R، S وصل کنیم.

بخوانید  تایپ تست تابلو برق چیست؟

در مواردی که بخواهند ولتاژ فازهای مختلف را نسبت به سیم نول و یا ولتاژ دو به دوی فازها را اندازه گیری کنند، از کلید سلکتور ولت استفاده می کنند.

چون ولت مترهایی که در روی تابلوهای معمولی استفاده می شوند، معمولاً برای اندازه گیری ولتاژ معینی بوده و محدوده تغییرات این ولتاژ نیز کم است (مثلاً ولتاژ بین دو فاز شبکه ۴۰۰ ولت است) لذا این گونه ولت مترها دارای صفحه مدرجی است که درجه بندی آنها در ابتدا فشرده و در حدود اندازه گیری موردنظر، دارای درجه بندی گسترده تری است. امروزه استفاده از ولت مترهای دیجیتالی رواج پیدا کرده، که مقدار ولتاژ به صورت عدد روی صفحه نمایش ظاهر می شود.

ولت متر

آمپر متر

آمپرمتر تابلویی یا ثابت از مهم ترین لوازم اندازه گیری در تابلوهای برق هستند و در آمپرهای پایین به صورت مستقیم می توان از آن ها استفاده کرد. در حالت مستقیم سه آمپر متر به صورت سری با سیم های فاز قرار می گیرند. همچنین در آمپرهای بالا که امکان اتصال مستقیم وجود ندارد از ترانس جریان استفاده می شود که به صورت غیر مستقیم ترانس جریان می تواند میزان آمپراژ عبوری از سیم ها را اندازه گیری کند و آن را تبدیل به خروجی استاندارد 1 یا 2.5 یا 5 آمپر نماید. برای مشاهده جریان به صورت مستقل در تاسیسات و تابلوهای برق سه فاز از سه آمپرمترها استفاده می شود. همچنین در این حالت در مدار یک آمپرمتر سوئیچ دار یا یک آمپرمتر تابلویی و یک کلید آمپر برای کاهش تعداد دستگاه های اندازه گیری نصب می گردد.

آمپر متر

فرکانس متر تابلویی

فرکانس متر یکی از پرکاربردترین لوازم اندازه گیری در تابلو برق ها است که می تواند فرکانس شبکه را اندازه گیری کرده و به صورت دیجیتال یا آنالوگ نمایش دهد. نوع آنالوگ فرکانس متر تابلویی برای تاسیسات دارای ژنراتور کاربرد داشته و به صورت عقربه ای و ارتعاشی ساخته شده است.

بخوانید  تفاوت بین کنتاکتور و کلید برق چیست؟

فرکانس متر

وات متر تابلویی

وات متر یکی دیگر از دستگاه های اندازه گیری الکتریکی است که برای اندازه گیری توان حقیقی مصرف کننده ها از وات متر استفاده می شود. وات متر دارای یک سیم پیچ جریان و یک سیم پیچ ولتاژ است. وات متر توان اکتیو و وارمتر توان راکتیو مدار را اندازه گیری می کند. این نوع لوازم اندازه گیری ورودی های جریان و ولتاژ را با هم دارند زیرا برای اندازه گیری توان، هم ولتاژ و هم جریان مورد نیاز است. مجموعه وات متر از دو المان گالوانومتر و ترانسدیوسر تشکیل شده است.

وات متر

مولتی متر تابلویی

برای اندازه گیری پارامترهای مختلف در یک تابلو برق به چندین دستگاه نیاز است که موجب افزایش حجم سیم کشی و ابعاد تابلو می شود. مولتی مترهای تابلویی از لوازم اندازه گیری در تابلو برق هستند که باعث ساده تر شدن و بالا رفتن کیفیت کار می شوند. مولتی متر تابلویی می تواند ولتاژ ، جریان فازهای مختلف و فرکانس شبکه را به طور ساده نمایش دهد در این حالت نیازی به دستگاه های مختلف و کلیدهای اندازه گیری نیست.

مولتی متر تابلویی

پاورمتر تابلویی

پاورمتر به منظور اندازه گیری و محاسبه توان، انرژی، توان اکتیو، توان راکتیو، ضریب توان یا Power Factor، جریان و ولتاژ طراحی و تولید شده است. پاورمتر تابلویی یا پاور آنالایزر از دستگاه های اندازه گیری الکتریکی است که برای سنجش و مانیتورینگ پارامترهای متعددی در زمینه توان و انرژی، در صنایع برق، کارخانجات بزرگ و کوچک، اپراتورهای برق صنعتی و تست ترانسفورماتورهای قدرت تک فاز و سه فاز استفاده می شود.

پاور متر

کسینوس فی متر تابلویی

معمولا از این دستگاه در تاسیسات بزرگ رآکتیوی استفاده می‌کنند. برای نصب آن باید ورودی ولتاژ و جریان وجود داشته باشد. کسینوس فی متر از دسته لوازم‌های تک فاز هستند که نمایش پاور فکتور فازها را برعهده دارند. این دستگاه معمولا در بانک خازن‌ها نصب می‌شوند. همچنین بخش جریان آن از طریق رگولاتور خازن به شکل سری در می‌آید. البته برای مشاهده ضریب توان همه فازها باید از کلید کسینوس فی متر یا دستگاه‌های مجتمع دیجیتال و دستگاه اندازه‌گیری استفاده می‌کنند.

بخوانید  چراغ سیگنال چیست و چه کاربردی در تابلو برق دارد؟

کسینوس فی متر تابلویی

سنکروسکوپ تابلویی

سنکروسکوپ جزو دستگاه های مهمی می باشد که در تاسیسات دارای ژنراتور پارالل استفاده می شود. در این تاسیسات ژنراتور با برق شهر پارالل شده و جابجایی بدون هیچ خاموشی انجام می گیرد. از دیگر کاربردهای این ابزار در نیروگاه ها می باشد. به این دلیل که در نیروگاه، ژنراتورها با شبکه سراسری پارالل هستند.

سنکروسکوپ تابلویی

پاور آنالایزر تابلویی

یکی از دستگاه‌های پرکاربرد و مدرن لوازم اندازه گیری در تابلو برق، پاور آنالایزرها یا دستگاه‌های سنجش کیفیت توان هستند. این دستگاه‌ها اندازه‌گیری جریان، توان، ولتاژ، انرژی، اختلاف فاز، فرکانس و بسیاری موارد دیگر را در سنجش کیفیت توان برعهده دارند. همچنین از پارامترهای مهم سنجش کیفیت توان می‌توان به میزان هارمونیک مضرب، اضافه ولتاژ، THD ولتاژ و جریان، کاهش ولتاژ و … اشاره کرد. پاور آنالایزرها با توجه به نوع آنها کاربرد متنوعی دارند.

پاور آنالایزر

محدوده در دستگاه های اندازه گیری چیست؟

بر طبق تعريف حدود اندازه گيري يا رنج در يك دستگاه اندازه گيري عبارت است از ماكزيمم مقداري را كه يك دستگاه اندازه گيري مي تواند مورد اندازه گيري قرار دهد كه در بيشتر موارد بيشترين عددي است كه بر روي يك دستگاه اندازه گيري نوشته شده است.

کامل ترین دستگاه اندازه گیری الکتریکی در بازار ایران چیست ؟

پاورمتر یا پاور آنالایزر دستگاهی است که می تواند تمامی پارامترهای مهم مثل ولتاژ، جریان، توان ظاهری ، انرژی، ضریب توان، فرکانس، هارمونیک و بسیاری از پارامترهای دیگر را اندازه گیری و ذخیره کند و حتی این اطلاعات را با پروتکل های ارتباطی مختلف به تجهیزات دیگر مثل رایانه، پی ال سی یا اینورتر انتقال دهد.

در انتخاب دستگاه های اندازه گیری باید به چه نکاتی توجه کرد ؟

دقت دستگاه، اندازه و نحوه عملکرد دستگاه اهمیت زیادی دارد. باید بررسی کنید که دقیقا چه پارامترهایی برای شما مهم است و در جستجوی تجهیزی باشید که با کمترین پیچیدگی دقیق ترین اطلاعات را به شما بدهد.

جمع بندی

استفاده از تابلو برق برای کاربردهای مختلف نیازمند تجهیزات متناسب با آن است. در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع این دستگاه ها آشنا سازیم. در صورت هر گونه سوال و مشاوره جهت خرید انواع تابلو برق صنعتی اعم از تابلو بانک خازنی، تابلو PLC ، تابلو BMS و … با مشاورین آسیا تابلو در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید