تابلو-برق

با انواع کلید در تابلو برق بیشتر آشنا شوید

قبل از اینکه بخواهیم به معرفی انواع کلید تابلو برق بپردازیم، اول تابلو برق را معرفی میکنیم و می شناسیم.

تابلو برق چیست؟

در زمان های قدیم خطرات عوامل محیطی و مشکلاتی که به سبب آن ها برای تجهیزات الکترونیکی پدید می آمد، از جمله اتصال کوتاه شدن تجهیزات الکتریکی. باعث شد تا متخصصان به فکر راه چاره باشند و برای افزایش ایمنی تجهیزات، تابلو برق را طراحی و روانه بازار کردند.

البته یک نکته دیگر این که تمامی قسمت های برق دار در دسترس اپراتور قرار می گرفتند، به همین دلیل سازندگان و متخصصان را برای افزایش ایمنی راغب کرد. از همین رو تابلوهای برق را به شکل محفظه بسته طراحی کردند تا تجهیزات درون آن کاملا غیر قابل دسترس باشند.

تابلو برق در کلام ساده به محفظه ای گفته گفته می شود که تجهیزات الکتریکی را در درون خودش حفظ می نماید. یک نمونه ساده، تابلو برق همان کنتور برقی است که در منزل وجود دارد. البته لازم به ذکر است که تابلو ها در انواع مختلف بسته به نوعشان می توانند دارای تجهیزات پنیوماتیک مانند شیرهای برقی و کمپرسور نیز باشند.

تابلو های برق از نظر ارتفاع نصب، فاصله از تجهیزات جانبی، محل ورود و خروج هادی ها و سرویس و نگهداری با هم متفاوت می باشند.

تابلو برق

ضرورت استفاده از تابلو برق

  • برای محافظت از انسان ها در مقابل خطرات برق گرفتگی و همین طور تجهیزات الکترونیکی در مقابل خطرات از تابلو برق استفاده می کنند.
  • روند تعمیر و دوره های سرویس وسایل های الکترونیکی با کمک تابلو برق آسان تر انجام می شود.
  • با کمک تابلوهای برق تجهیزات الکترونیکی با قیمت پایین تر عرضه می شوند.
  • با استفاده از تابلوهای برق می توان به صورت بهتر و راحت تر از تجهیزات الکترونیکی استفاده و محافظت کرد.
بخوانید  محافظ برق چیست؛ آیا استفاده از آن ضروری است؟

ضرورت استفاده از تابلو برق

انواع کلید تابلو برق

هر تابلوی برقی دارای انواع مختلفی از کلید ها می باشد. به طور کلی کلید های مورد استفاده در تابلو برق به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • کنترل
  • حفاظت
  • قطع و وصل بخش های مختلف مدارهای الکتریکی
  • جداسازی بخش های مختلف از یکدیگر

تهیه کلید و لوازم مورد نیاز برای تامین ایمنی تابلو برق از مراحل اصلی مونتاژ تابلو برق می باشد.

یک تابلو برق دارای قطع کننده های مدار،فیوزها و کلید ها، دستگاه های حفاظتی و … می باشد. تابلوهایی که از تجهیزات دارای ولتاژ حداکثر 1 کیلوولت استفاده می کنند، در بخش فشار ضعیف و تابلوهایی که از 1 کیلوولت بیشتر استفاده می کنند در بخش فشار متوسط و همچنین تجهیزات حداکثر تا 36 کیلوولت درون سلول قرار داده می شوند.

در ادامه به معرفی برخی از مهمترین کلیدهای های تابلو برق می پردازیم.

انواع کلید تابلو برق

کلید های فشار ضعیف در تابلو برق

  • کلید اتوماتیک کامپکت
  • کلید هوایی
  • کلید مینیاتوری
  • کلید محافظ جان
  • کلید محافظ موتور

کلید هوایی

این مدل از کلید های اتوماتیک فشار ضعیف در آمپرهای بالا استفاده می شوند. این کلید ها از 630 تا 6300 آمپر طراحی و تولید می شوند و از مدار در مقابل اضافه بار، اتصال کوتاه آنی و تاخیری و همچنین اتصال به زمین محافظت می کنند. از این کلید در ورودی تابلو ها استفاده می شود به این دلیل که در ورودی جریان بالا می باشد و کلید هوایی برقراری حالت سلکتیو بین کلیدهای ورودی و کلید های خروجی را فراهم می کنند.

کلید هوایی

کلید مینیاتوری

کلید مینیاتوری یک کلید الکترومکانیکی می باشد که مصرف کننده را در برابر اتصال کوتاه و نیز در برابر جریان اضافه بار حفاظت می کند و بعد از قطع شدن، دوباره به مدار باز می گردد. کلید های مینیاتوری قابل تنظیم نبوده و می توان به صورت مغناطیسی و حرارتی مورد استفاده قرار بگیرند.

بخوانید  آشنایی با تابلو برق دیتاسنتر و کاربردهای آن

درباره کلیدهای مینیاتوری به نقل از پیوان

در فیوز مینیاتوری غالبا دو جریان وجود دارد:

جریان لحظه‌ای ( به جریانی که کمتر از یک ثانیه فیوز توانایی تحمل آن را دارد، گفته می‌شود. )
جریان نامی (به حداکثر جریان عبوری از فیوز گفته می‌شود.)

کلید-مینیاتوری

کلید های محافظ جان

در حالت نرمال در مدارهای الکتریکی، جریان رفت و برگشت با هم برابر می باشند. اما ممکن است به هر دلیلی این برابری مختل شود و جریان بین سه فاز و نول اختلاف داشته باشد. کلید محافظ در این جا وظیفه قطع جریان مدار را دارد. این کلید ها بنا به حساسیت به دو نوع خانگی و صنعتی تقسیم می شوند. این کلید ها علاوه بر محافظت از جان کارکنان، از از نشستی جریان در دستگاه ها جلوگیری کرده و مانع از آسیب رسیدن به تجهیزات می شوند.

کلید کامپکت

کلید کامپکت برای مخافظت در برابر اتصال کوتاه و جریان اضافه می باشد. این کلید ها در دو دسته قابل تنظیم و غیر قابل تنظیم روی تابلو برق نصب می شوند. این کلید ها دارای رنج استاندارد 160 تا 1600 آمپر هستند. اما حداکثر تا 3200 نیز تولید می شوند.

کلید کامپکت

کلید قابل قطع و وصل زیر بار

این مدل از کلید ها همان طور که از اسمشان پیداست، برای قطع و وصل کردن ولتاژ یا در مواردی که خطوط بدون بار باشند،مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از این کلید ها برای حفظ ایمنی کارکنان استفاده می شود. از انواع این کلید ها می توان به فیوز و سکسیونر اشاره کرد.

کلید سکسیونر

این کلید برای ارتباط کلید قدرت  و یا هر قسمتی از شبکه که دارای پتانسیل باشد، با شبکه است. سکسیونر خود دارای چند مدل می باشد:

  • سکسیونر تیغه ای
  • سکسیونر کشویی
  • سکسیونر دورانی
  • سکسیونر قیچی ای یا پانتوگراف
  • سکسیونر با قطع زیر بار
بخوانید  شینه کشی در تابلو برق چیست؟

کلید سکسیونر

کلید بار

کلید بار یا سوئیچ یک کلید مکانیکی می باشد که جریان نرمال مدار را وصل کرده و از خود عبور داده و یا قطع می کند. از انواع اتوماتیک آن میتوان به کلید هوایی و کلید دژنکتور اشاره کرد.

فیوز

فیوزها از دسته کلید های حفاظتی مدارهای الکتریکی می باشند. عملکرد فیوزها به این صورت می باشد که رشته یا قطعه فلزی کوتاهی در درونشان می باشد که هنگام عبور جریانی بیش از جریان مجاز و نامی، ذوب می شود و باعث قطع شدن می شوند. فیوزها به دو دسته AC و DC تقسیم می شوند و کاربرد آن ها در برق ساختمان،خودرو ها و برق صنعتی کاربرد دارند.

فیوز

فیوز فشنگی

در انتهای فیوز فشنگی پولکی رنگی قرار دارد که نشان دهنده جریان نامی فیوز می باشد. این پولک پس از عمل کردن افتاده و نشان می دهد که فیوز استفاده شده است و باید تعویض گردد.

کلید کنتاکتور

کلید های کنتاکتور برای وصل یا قطع ارتباط بین بار و منبع تغذیه می باشند. بیشترین کاربرد کنتاکتور در استارتر تجهیزاتی مثل موتور و ترانسفورماتور می باشد. وسعت پوشش جریان در کنتاکتورها زیاد می باشد به طوری که از جریان های کم تا چند هزار آمپر و ولتاژهای 25 ولت تا چند هزار ولت را مورد پوشش قرار می دهد.

کلید کنتاکتور

کلید چنج آور

این کلید عمل تغییر وضعیت از برق شهری به برق اضطراری را انجام می دهد. کلید چنج آور دارای 2 عدد ورودی و یک خروجی می باشد که معمولا از 2 ورودی برای برق شهر و برق اضطراری استفاده می شود.

تابلو برق

جمع بندی

همانطور که در بالا توضیح دادیم، کلید های تابلو برق در انواع مختلف و کاربردهای مختلف می باشند که بنا به نیاز مصرف از آن ها در تابلوهای برق استفاده می شود. شما می توانید در سایت آسیا تابلو از دیگر مطالب مورد نیاز خود بازدید نمائید.

برای اطلاع از آخرین قیمت تابلو برق مورد نظر خود و همچنین مشاوره، می توانید با کارشناسان آسیا تابلو توسط فرم تماس زیر در ارتباط باشید.

فرم تماس

8 دیدگاه دربارهٔ «با انواع کلید در تابلو برق بیشتر آشنا شوید»

    1. سلام خدمت شما
      در جواب شما باید بگم که در خیلی از موارد کلید اتوماتیک بهتره.
      مهم ترین مزیت کلید اتوماتیک نسبت به فیوز اینه که کلید اتوماتیک در تابلو برق پس از قطع مدار در اثر جریان زیاد و یا هر عامل دیگری بلافاصله و مجددا آماده کار می باشد.

    1. سلام دوست عزیز
      تجهیزات تابلو برق رو معمولا کشورهای صنعتی و دارای سطح علم و فناوری بالا مثل : آمریکا – چین – آلمان – ایران میسازند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید