تابلو-برق-ضد-انفجار-و-کاربردهای-آن

تابلو برق ضد انفجار چیست و چه کاربردی دارد؟

تابلو برق ضد انفجار برای محافظت از تجهیزات الکتریکی در مکان هایی که احتمال آتش سوزی در آن زیاد است برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات الکتریکی و کنترلی داخل تابلو برق ساخته می شود. تابلو برق ضد انفجار در برابر جرقه، شوک الکتریکی و دمای بالا مقاومت بالایی دارد. از این نوع تابلو برق در فضاهای دارای گازهای قابل اشتعال زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. تابلو برق ضد انفجار در فضاهای ZONE 1, ZONE 2, ZONE 21, ZONE 22 دارای استاندارد حفاظت EX d  کاربرد دارد.

انواع تابلو برق ضد انفجار

تابلو برق ضد انفجار با توجه به مکان و سطح مورد حفاظت طراحی و ساخته می شود. استانداردهای به کار رفته در ساخت تابلو برق ضد انفجار بر اساس استاندارد ملی تولید کنندگان برق است که میزان حفاظت در مقابل آتش سوزی و انفجار را مشخص می کند. جنس بدنه این نوع تابلو برق آلومینیوم با سطح حفاظت EX d  و پوشش گازی IIC و IIB است.

انواع تابلو برق ضد انفجار به شرح ذیل است:

  • کنترل ضد انفجار
  • توزیع ضد انفجار

انواع تابلو برق انفجار

قیمت روز: برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت قیمت تابلو برق چنج اور با کارشناسان آسیا تابلو تماس بگیرید.

تابلو برق کنترل ضد انفجار

یکی از انواع تابلو برق ضد انفجاری، تابلو برق کنترل ضد انفجاری است که در فضاهای هولناک کاربرد دارد و از قطعات مرغوب و باکیفیت ساخته می شود. تابلو برق کنترل ضد انفجاری از تجهیزات کارت ورودی و خروجی PLC، کارت ورودی خروجی شبکه و منبع تغذیه تشکیل شده است.

بخوانید  روش های جلوگیری از برق گرفتگی

تابلو برق توزیع ضد انفجار

تابلو برق توزیع ضد انفجار برای توزیع برق کاربرد دارد  و برای جلوگیری از ایجاد اختلال در عملکرد آن از فیوز، کنتاکتور و بی متال در ساخت آن استفاده می شود.

انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ

تابلو-برق-فشار-ضعیف

استاندارد تابلو برق ضد انفجار

در تابلو برق ضد انفجار باید اصول استاندارد رعایت شود که به شرح ذیل است:

  • قابل استفاده در دمای منفی 50 درجه تا مثبت 55 درجه سانتیگراد
  • دارای سطح حفاظت IP66 الی IP67
  • جنس بدنه تابلو برق از آلومینیوم
  • دارای تاییدیه استاندارد حفاظت نوع EX d

تابلو برق ضد انفجار در چه مناطقی کاربرد دارد؟

  • کارخانه های پتروشیمی و هسته ای
  • پالایشگاه ها و معادن
  • مخازن نفت و گاز
  • سکو های نفتی
  • پمپ بنزین و ایستگاه های CNG
  • آزمایشگاه های ساخت الکل های دارویی
  • انبار های کاغذ و رنگ
  • کار خانه ها و بسیاری از محیط های صنعتی

تابلو برق ضد انفجار استیل

به تابلویی گفته می شود که بدنه آن از جنس استیل می باشد و همین مورد هم سبب می شود که در برابر زنگ خوردگی و زدگی مقاومت خوبی را از خود نشان دهد. تابلو برق ضد انفجار استیل از عمر و دوام بسیار بالایی برخوردار می باشد و عملکرد آن هم در مقابل رطوبت و باران مختل نخواهد شد.

مونتاژ تابلو ضد انفجار

تابلو برق ضد انفجار در واقع یک محفظه ضد انفجار می باشد که وظیفه آن حفاظت از اقلام داخلی مانند کنتاکتور، فیوز، بیمتال،PLC و ترمینال و …می باشد؛ بنابراین یکی از راه های ارتقاء سطح ایمنی، مونتاژ صحیح تابلو برق می باشد. ریل مینیاتوری با رعایت فاصله استاندارد از یکدیگر و متناسب با ابعاد تجهیزاتی که بر روی آن ها قرار می گیرند نصب می شود و  جانمایی اقلام داخل تابلو و همچنین روی درب تابلو باید مطابق با نقشه بر روی صفحه مونتاژ انجام گیرد.

بخوانید  12 دلیل مهم آتش سوزی در تابلو برق‌ ها

تجهیزات باید به گونه ای در مجاورت یکدیگر قرار گیرند که فضای کافی برای عبور سیم ها وجود داشته باشد و از آن جایی که دمای تجهیزات با عبور جریان برق در حین کار بالا می رود باید فاصله استاندارد بین آنها رعایت شود و تا جای ممکن عایق بندی شود بهتر است ترمینال ها متناسب با محل ورودی خروجی سیم و کابل ها نصب شوند. جهت سهولت در عیب یابی توصیه می شود تجهیزات دارای لیبل باشند و از سیم های رنگی برای سیم کشی استفاده شود؛ به طور مثال سیم ارت ضروری است با رنگ سبز، زرد و خطوط فاز با رنگ زرد و قرمز و آبی باشد.

مونتاژ تابلو ضد انفجار

تجهیزات تابلو برق ضد انفجار

چراغ سیگنال ضد انفجار: این چراغ در اغلب مواقع در تابلو های ضد انفجار به منظور نشان دادن وضعیت آن نصب می شود که در مکان های ZONE 1, ZONE 2, ZONE 21, ZONE 22   استفاده می شود که در رنگ های قرمز، سبز، زرد و سفید عرضه می شود؛ ولتاژ چراغ سیگنال از ۱۲ ولت تا ۲۵۰ ولت می باشد.

کلید ضد انفجار: به منظور قطع و وصل جریان های برق استفاده می شود که جنس بدنه آن معمولا از فولاد ضد زنگ ساخته شده است.

شستی ضد انفجار: برای روشن و خاموش کردن  تابلو ضد انفجار از آن استفاده می شود که در اغلب مواقع در مناطق ZONE 1 , ZONE 2  کاربرد دارد و از گواهی نامه ATEX  برخوردار می باشد.

ترمینال ضد انفجار: جهت افزایش حفاظت و ایمنی تابلو های ضد انفجار به کار می رود.

بخوانید  نقش تابلو برق در بهبود کارایی سیستم‌های نظارتی و کنترل

سوکت پلاگ باکس ضد انفجار : سوکت پلاگ ضد انفجار که نام دیگر آن کلید و پریز ضد انفجار می باشد؛ در کلیه مناطق خطرناک از آن استفاده می شود و مانع ایجاد جرقه و سایر حوادث نا گوار می باشد.

گلند ضد انفجار : گلند ضد انفجار به منظور حفاظت و اتصال کابل ها به جعبه های متفاوت استفاده می شوند که اجرای آن شامل درپوش گلند، واشر محافظ کابل، بدنه گلند، واشر آب بندی، مهره یا لاگ نات می باشد.

قیمت تابلو ضد انفجار

قیمت تابلو های ضد انفجار مقرون به صرفه نمی باشد، اما شما در هنگام تهیه این محصول باید به کیفیت، نوع گواهینامه ها و مرغوب بودن آن توجه کنید. به طور کلی می توان گفت که استفاده از تابلو های ضد انفجار در کلیه مکان ها لازم و ضروری می باشد. لازم به ذکر است که جهت دریافت قیمت تابلو ضد انفجار، ارائه نقشه مدار قدرت و فرمان و همچنین نقشه جانمایی و سوراخ کاری الزامی می باشد.

برای اطلاع از آخرین قیمت تابلو برق مورد نظر خود و همچنین مشاوره، می توانید با کارشناسان آسیا تابلو در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید