تابلو برق مرکز کنترل موتور چیست؟

تابلو برق صنعتی، به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین وسایل در صنعت برق شناخته می‌شود. به طور کلی از این تابلوها برای نصب و راه‌اندازی موتورهای الکتریکی استفاده می‌کنند. اندازه کوچک این تابلوها سبب شده تا استفاده از آن‌ها در محیط‌های کوچک، راحت‌تر باشد. در صورتی که بخواهند از چندین مدار استفاده کنند، باید تابلوهایی با اندازه بزرگ‌تر به کار ببرند. در ادامه این مطلب، بیشتر شما را با تابلو برق مرکز کنترل موتور، آشنا می‌کنیم.

آشنایی با تابلو برق مرکز کنترل موتور

تابلو برق صنعتی نقشی اساسی در حفظ امنیت خط تولید دارد؛ به همین دلیل همیشه به وسیله یک واحد کنترل و حفاظت، به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود. از طرفی کارشناسان سیستم MCC را به تعدادی از موتورها و سیستم‌های کنترلی وصل می‌کنند. در ساختار موتورهای ساده و معمولی، از مرکز کنترلی با تجهیزات الکترومکانیکی استفاده می‌شود. این سیستم‌ها سخت‌افزاری بوده و به تازگی در صنایع مختلف به کار می‌روند. پیشرفت علم و فناوری سبب شده تا در انواع صنایع از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، برای حفظ و کنترل موتور استفاده می‌شوند.

مرکز کنترل موتور چیست؟

موتور به عنوان قلب سیستم شناخته می‌شود. این وسیله از انرژی برق برای فعالیت‌های مکانیکی، نظیر چرخاندن پمپ، فن، دمنده و غیره استفاده می‌کند. اتوماسیون و مکانیزه شدن صنایع سبب شده تا میزان تولید بتواند پا به پای میزان تقاضا، پیشرفت کند. هر سیستم برای کارکرد خود به موتور نیاز داشته و تعداد موتورهای موجود در یک کارخانه بسیار زیاد است؛ به همین دلیل است که کنترل تمام این موتورها بر عهده MCC یا تابلو برق صنعتی خواهد بود.

بخوانید  دلیل پریدن فیوز برق ساختمان و روش رفع آن

تابلو برق صنعتی، در حقیقت یک محفظه بزرگ است. در این محفظه تجهیزات اصلی کنترل موتور در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. زمانی که قطعات به MCC متصل باشند، می‌توان آن‌ها را به برق وصل کرده یا از آن جدا کرد؛ همین امر سبب شده تا نیازی به سیم‌کشی دستگاه‌ها نباشد.

از آنجا که تابلو برق صنعتی از یک شینه و دیگر تجهیزات کنترلی تشکیل شده است، این قابلیت را دارد که موتورها را کنترل کند؛ از طرفی دیگر این امکان را به ما می‌دهد که قطعات را در یک پنل یکپارچه به کار ببریم. MCC از روش‌های متنوعی برای راه‌اندازی موتور استفاده می‌کند. از جمله این روش‌ها می‌توان به استارت DOL و ستاره مثلث اشاره کرد.

مرکز-کنترل-موتور

انواع تابلو برق مرکز کنترل موتور

تابلو برق مرکز کنترل موتور انواع مختلفی دارد. با توجه به ساختار داخلی، قابلیت‌های به کار رفته در آن و تکنولوژی‌های موجود، می‌توان این تابلوها را به دو دسته نوع سنتی CMCC و تابلو برق کنترل موتور هوشمند IMCC تقسیم‌بندی کرد.

نوع سنتی CMCC

نوع سنتی تابلو برق مرکز کنترل موتور یا CMCC، می‌تواند شروع و پایان حرکات ساده را در موتور تشخیص دهد. این نوع از تابلوهای برق مرکز کنترل موتور، تعمیراتی ساده، نگهداری آسان، ضریب اطمینان بالا و کارایی پایدار دارند.

تابلو برق کنترل موتور هوشمند IMCC

پیشرفت علم و فناوری، راه خود را به تابلو برق صنعتی هم باز کرده است. تابلو برق کنترل موتور هوشمند IMCC به تازگی روانه بازار شده و خیلی زود طرفداران خود را پیدا کرده است. این سیستم بر اساس پردازش رایانه‌ای و استفاده از اطلاعات لحظه‌ای کار می‌کند و دقت بسیار زیادی دارد. به دلیل هوشمند بودن، تابلو برق کنترل موتور هوشمند IMCC به خوبی از پس وظایفی نظیر کنترل و حفاظت از موتورها برمی‌آید.

بخوانید  روش های جلوگیری از برق گرفتگی

تابلو-برق-کنترل-موتور-هوشمند-IMCC

” کسب اطلاعات درباره نحوه سفارش و قیمت تابلو برق سیواکن

استانداردهای تابلو مرکز کنترل موتور

به دلیل اهمیت بالای تابلو برق صنعتی در صنعت، باید سطح بالایی از استانداردها را برای آن در نظر گرفت. یکی از استانداردهای معروف در اروپا، استاندارد IEC60050 که بیشتر شامل عبارات کلی است. از طرفی IEC از جمله استانداردهایی است که منحصر به فرد بوده و توضیحات بیشتری را به ما ارائه می‌دهد. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • IEC60439 و IEC60947 برای تجهیزات کم ولتاژ
  • IEC60056، IEC60298 و IEC60694 برای تجهیزاتی با ولتاژ بالا؛ استاندارد قدیمی‌تر IEC60277 کنار گذاشته شده است.

به طور کلی از IEC60439 برای تجهیزات کم ولتاژ برای مجموعه سازه‌های کارخانه‌ای، FBAها، تابلو برق صنعتی و تابلوهای دستگاه‌های کنترل استفاده می‌شود.

استانداردهای-تابلو-مرکز-کنترل-موتور

” برای مشاوره جهت سفارش و خرید تابلو برق چنج اور با کارشناسان فروش آسیا تابلو تماس بگیرید. “

تفاوت های تابلو مرکز کنترل موتور با تابلو برق

یکی از سئوال‌های پرتکرار در زمینه تابلو برق مرکز کنترل موتور، تفاوت آن با تابلو برق است. از جمله تفاوت‌های این دو وسیله، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تابلوهای برق به صورت مداوم کار نمی‌کنند؛ این در حالی است که تابلو مرکز موتور، در هر فعالیتی در موتور که به آن نیاز باشد، دخالت خواهد کرد.
  • تابلو برق، حداقل به 400 کیلو ولت دسترسی دارد؛ از طرفی تابلوهای مرکز کنترل موتور، نهایتاً تا ولتاژ 15 کیلو ولت طراحی شده‌اند؛ چرا که این مقدار حد متوسط موتورهایی با ولتاژ بالا است.

سخن پایانی
همانطور که در این مطلب اشاره شد، تابلو برق صنعتی از جمله وسایل ضروری برای هر سیستم و صنعت به شمار می‌رود. در صورت نیاز به مشاوره برای انتخاب تابلو برق مناسب، می‌توانید از کارشناسان آسیا تابلو کمک بگیرید.

بخوانید  دستورالعمل ایمنی و نگهداری تابلو برق

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید