تایپ تست تابلو برق چیست؟

تایپ تست تابلو برق چیست؟

تابلو برق‌ یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌ها در صنعت و … هستند. برای محافظت از ایمنی و سلامتی تابلو برق‌ها باید تست‌ها و آزمایشاتی انجام شود. انجام این تست‌ها شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما بسیار حیاتی است و از وقوع حوادث زیادی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل تایپ تست تابلو برق باید با دقت بالا و مطابق اصول و پروتکل‌های تاییدشده انجام شود. در این مقاله به بررسی تست تابلو برق‌ها میپردازیم.

تایپ تست تابلو برق

همه تابلو برق‌ها برای تولید مراحل مشخصی را طی می‌کنند. وقتی کار ساخت تابلو برق فشار ضعیف به اتمام می‌رسد، نصب آنها در محل مشخص آغاز می‌شود. با این حال قبل از راه‌اندازی باید موارد خاصی، ازجمله افزایش دما، درجه حفاظت، مقاومت در برابر اتصال کوتاه، خواص دی الکتریک، پیوستگی مدارات حفاظتی، نحوه کار و … آزمایش شوند.

این تست‌ها برای عیب‌یابی و جلوگیری از بروز خطا انجام می‌شوند. به طور کلی تست تابلو برق باید مطابق با مفاد بند 8 استاندارد 1928 سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صورت بگیرد.

تایپ تست تابلو برق

قیمت روز: برای استعلام آخرین قیمت تابلو سیواکن همچنین سفارش تابلو برق صنعتی با ما تماس بگیرید.

انواع تایپ تست تابلو برق

تابلو برق‌ها سیستم‌های بسیار کاربردی هستند که از فجایع زیادی جلوگیری می‌کنند. برای حفظ سلامت آنها تست‌های معمول و رایج باید به صورت اصولی انجام شود. این تست‌ها نباید با سهل‌انگاری نادیده گرفته شوند. در ادامه انواع تست‌های روتین تابلو برق‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بخوانید  آشنایی با ترمینال تابلو برق و انواع آن

تست‌های کوتاه و ساده

این نوع تست‌ها که با نام روتین هم شناخته می‌شوند، حین نصب تابلو مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل وظیفه انجام آنها برعهده مونتاژکار است. در ادامه 3 مورد از مهم‌ترین تست‌های کوتاه ایمنی که معمولا روی تابلو برق‌های ولتاژ پایین استفاده می‌شود را معرفی خواهیم کرد:

بررسی عایق : در این تست دی الکتریک مورد بررسی قرار گرفته و مقاومت عایق مجددا اندازه‌گیری می‌شود.

بررسی اتصالات مدارات مراقبتی : یکی دیگر از تست‌های روتین، بررسی مقاومت اتصال و سیگنال است.

در این تایپ تست تابلو برق، فواصل مجاز، تجهیزات جانبی، سیم‌کشی‌ها، درجه حفاظت، کارکرد الکتریکی، اجزای مکانیکی و … بررسی می‌شوند تا مشکلی برای کار نداشته باشند.

بررسی عایق تابلو برق

بررسی عایق نوعی از تایپ تست تابلو برق است که اهمیت زیادی دارد. در این تست، فعالیت‌های مختلفی بررسی و اندازه‌گیری می‌شوند که در ادامه معرفی می‌شوند:

اندازه‌گیری مقاومت عایق : بررسی مقاومت عایقی تابلو برق از اهمیت بالایی برخوردار است. مقاومت عایقی به هرماه یک مگا اهم و حداقل ولتاژ 500 ولت صورت می‌گیرد. باید دقت داشته که هنگام تست حتما تابلو برق خاموش باشد و هیچگونه باری به آن متصل نباشد.

تست دی الکتریک : این تست زمانی انجام می‌شود که مقاومت عایقی تست و اندازه‌گیری نشده باشد. تست دی الکتریک باید براساس پروتکل‌های مخصوصی انجام شود.

بررسی عایق تابلو برق

قیمت روز: برای استعلام آخرین قیمت و خرید تابلو برق چنج اور با ما تماس بگیرید.

نسبت ولتاژ ضربه

در تست تابلو برق‌ها، باید ولتاژ ضربه نیز مورد بررسی قرار بگیرد. این ولتاژ برای هر پلاریته سه مرتبه و با فاصله‌های معین حداقل یک ثانیه انجام می‌شود. تست کردن در ولتاژ بالا، نیازمند اقدامات اساسی و ایمنی است. به همین دلیل باید به هشدارهای زیر توجه شود:

بخوانید  باس بار تابلو برق چیست؟

هشدار ایمنی اول: پرهیز از اضافه ولتاژهای کلیدزنی و خاموش کردن سوئیچ در ولتاژ بالا

هشدار ایمنی دوم: محدود شدن زمان تست پذیرش برای جلوگیری از آسیب‌های بعدی

چک کردن اتصال مدارات حفاظتی

تمام قطعات هادی بیگانه به صورت کاملا تاثیرگذار به هادی مراقبتی متصل شده‌اند. از طرف دیگر مدارهای حفاظتی هم از طریق ترمینال‌های اصلی به یکدیگر متصل شده‌اند. به همین دلیل تایپ تست تابلو برق و اتصال مدارات الکتریکی ضروری است.

بررسی اجزای جانبی سیم‌کشی تابلو برق

در نهایت کلیه قطعات جانبی تابلو برق باید مورد بررسی قرار بگیرند تا عیب و ایرادی نداشته باشند. به طور کلی در این مرحله منطبق بودن قطعات با مدل‌هایی که از قبل تعیین شده‌اند، باید چک شود. همچنین هرگونه قطع‌شدگی میان مدارات، چفت و بست بودن لبه‌ها و … باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

بررسی اقدامات برای حفاظت در برابر شوک‌های الکتریکی

بعد از بررسی تایپ تست تابلو برق، حفاظت در مقابل شوک‌های الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی حفاظت تابلو برق در برابر شوک‌های الکتریکی از طریق پوشش عایق یا فلز انجام می‌شود. همچنین وجود یک هادی حفاظتی برای هر دستگاه ضروری است. این هادی هنگام بروز خطا در داخل دستگاه، باعث قطع شدن برق تغذیه می‌شود.

هادی حفاظتی هم باید ویژگی‌های لازم را برای قرارگیری در دستگاه داشته باشد. ازجمله این که مقاومت کافی در برابر اتصال کوتاه را داشته باشد. همه اجزای هادی دستگاه، باید بعد از وصل شدن به یکدیگر به هادی حفاظتی متصل شوند.

حفاظت در برابر شوک‌های الکتریکی

تست و بررسی اجزای مکانیکی تابلو برق

تایپ تست تابلو برق و تجهیزات مکانیکی هم باید در دستور کار قرار بگیرند. به طور کلی عملکرد صحیح تجهیزات قفل داخلی، کنترل مکانیکی، قطعات متحرک و … باید مورد بررسی قرار بگیرند. این تجهیزات باید از نظر عملکرد مطلوب مکانیکی چک شوند. همچنین عملکرد مکانیکی درب‌ها، قفل‌ها، لولاها و … هم باید به طور دقیق بررسی شود.

بخوانید  ترانس جریان CT چیست؟ + آموزش نصب

چک کردن فاصله‌ اجزای تابلو برق

یکی دیگر از مواردی که هنگام بررسی تابلو برق باید به آن توجه شود، فاصله‌های موجود بین اجزای تابلو است. به همین دلیل حتما باید فاصله از اتصالات دستگاه به بدنه هادی مجاور مورد بررسی قرار بگیرد. از طرف دیگر فاصله بدنه هادی با شینه‌ها هم باید چک شوند.

کوتاه‌ترین فاصله بین دو جزء هادی را فاصله اتصالات در هوا می‌گویند. ممکن است بنا به دلایلی این فاصله افزایش پیدا کند. معمولا فواصل در هوا از طریق ولتاژ Uimp تعیین می‌شوند.

جمع بندی

تایپ تست تابلو برق به دلیل جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار از اهمیت بالایی برخودار است. به همین دلیل باید با نهایت دقت انجام شود. بیشتر این تست‌ها روتین هستند و انجام آنها زمان زیادی نیاز ندارد. در صورت هرگونه سوال می توانید با کارشناسان آسیا تابلو در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید