فیوز

دلیل پریدن فیوز برق ساختمان و روش رفع آن

یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای هر ساختمانی پیش می آید پریدن فیوز برق می باشد. این مشکل می تواند عوامل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

آشنایی و معرفی فیوز

فیوز قطعه ای محافظ با مقاومت پایین می باشد که از محفظه نارسانا، سیم فلزی آلومینیومی، سرب، مس و روی ساخته می شود. این قطعات در اول مدارهای الکتریکی و الکترونیکی نصب می شود و وظیفه محافظتی در برابر جریان زیاد از حد را دارد تا به دستگاه آسیب نرسد. با استفاده از فیوز از ایجاد اتصال کوتاه و آسیب دیدن وسایل برقی مختلف همانند گوشی همراه، کامپیوتر، لوازم برقی خانگی، باتری، تجهیزات الکترونیکی صنعتی و … جلوگیری می شود.

فیوزها دارای انواع متفاوتی می باشند و هرکدام کارایی خاص خود را دارند. فیوزها بر اساس شکل ظاهری، کاربرد، ولتاژ شبکه و زمان قطع دسته بندی می شوند.

فیوزها در صنعت نیز کاربرد فراوان دارند و در هر تابلو برق صنعتی شاهد حضور فیوزها می باشیم.

جعبه-فیوز

دلیل اصلی پریدن فیوز در ساختمان

عواملی زیادی مانند خرابی دستگاه های برقی، استفاده بیش از حد از برق و وجود اتصالی در سیم کشی ها میتواند در پریدن فیوز تاثیر گذار باشند. در ادامه به بررسی این موارد میپردازیم.

بخوانید  تابلو برق فشار متوسط چیست؟

افزایش جریان عبوری در مدار

اگر سیم های ساختمان فرسوده، خراب و یا شل شوند و یا سیم کشی های وسایل به درستی انجام نشده باشد باعث افزایش جریان عبوری در مدار می شود. این افزایش جریان، گرمای زیادی تولید میکند و اتصال کوتاه رخ می دهد.

وجود اتصالی در سیم کشی های ساختمان

جریان به واسطه اتصال کوتاه وارد یک مسیر اشتباهی می شود و در نتیجه باعث می شود جریان الکتریکی زیادی از مدار عبور کند. هنگامی که در مدارها عایق سیم دچار خرابی شود بر روی مدار یک رسانا ایجاد می کند و یک مسیر جدید ایجاد می شود که باعث اتصال کوتاه می شود.

استفاده بیش از حد از برق و اضافه بار

بالا رفتن بیش از حد بار الکتریکی اتصال کوتاه، طراحی غلط مدار الکتریکی در سیم کشی برق از علل ایجاد اضافه بار Overload محسوب می شوند.

خرابی دستگاه های الکتریکی

دستگاه های الکترونیکی و الکتریکی که مصرف بالایی دارند یا دارای مشکل اختلال در سیم کشی، سوختن سیم پیچی و … را دارند می توانند میزان جریان الکتریکی را بالا ببرند و باعث پریدن فیوز می شوند.

خرابی فیوز

چگونه مشکل پریدن فیوز در ساختمان را حل کنیم؟

بعد از پریدن فیوز باید ابتدا به دنبال دلیل آن باشیم. باید مواردی را بررسی کنیم تا دلیل پریدن فیوز زودتر مشخص شود.

علت پریدن فیوز را پیدا کنیم

اگر سیم کشی ساختمان جدید باشد: فیوزهای تابلو برق را قطع کنید.سپس فیوز کنتور را وصل نموده، اگر در حالت فیوز بپرد نشان از اتصالی در سیم کشی برق اصلی ساختمان است. اگر فیوز بالا بماند باید نوبتی و به ترتیب فیوزهای تابلو برق را متصل کنیم تا فیوزی که باعث قطعی برق می شود مشخص شود.

بخوانید  نحوه عیب یابی تابلو برق

اگر سیم کشی ساختمان قدیمی باشد: در این حالت تمام وسایل برقی را از پریز بیرون بکشید، سپس فیوز را بزنید. اگر جریان برق وصل شد بدون شک مشکل از لوازم برقی می باشد. به این صورت با وصل هرکدام از وسایل خرابی مشخص می شود.

اگر ایراد از وسایل نبود باید به سراغ کلیدهای برق بروید. آن ها را خاموش کنید و سپس فیوز را بزنید. اگر فیوز بپرد مشخص می شود که ایراد از کلید ها نیست. اگر فیوز وصل ماند با زدن هر یک از کلیدها مشکل پیدا می شود.

اگر مشکلی در کلید ها هم نبود به سراغ پریزها می رویم. ممکن است به مرور زمان سیم های داخلی پریزها از پیچ هایشان جدا شده و به یکدیگر یا به دیوار برخورد کرده باشند که باعث اتصالی می شود.

فیوز

روش های جلوگیری از پریدن فیوز برق

در طول سال افراد زیادی به خاطر مشکلات نوسانات برقی و پریدن فیوز برق دچار خسارات مالی و جانی می شوند. برای پایین آوردن این خسارات و جلوگیری از سوختن وسایل برقی مختلف می توان از راه حل های جلوگیری از پریدن فیوز برق استفاده کرد. بعضی از این راه حل ها را در زیر بیان می کنیم.

  • برای هر پریز یک کلید جداگانه اتوماتیک قرار دهید.
  • از چند راهی های مناسب و با کیفیت استفاده شود.
  • از چند راهی های مشترک به صورت هم زمان برای دستگاه های مختلف استفاده کنید.
  • دستگاه های مختلف برقی مثل لباسشویی، ظرف شویی، سماور، کولر گازی، مایکروویو، اتو بخار، تجهیزات سرمایشی، فن، اتو و … از جمله دستگاه های پرمصرف برقی می باشند. به همین دلیل باید از همزمان روشن کردن این دستگاه ها اجتناب کرد.
بخوانید  چراغ سیگنال چیست و چه کاربردی در تابلو برق دارد؟

جعبه فیوز

رفع پریدن فیوز برق ساختمان

پریدن فیوز برق دلایل مختلفی دارد. برای رفع پریدن فیوز اقداماتی را میتوان انجام داد. مثلا اگر به خاطر نوسانات برق باشد مشکل خاصی وجود ندارد و می توان با خیال آسوده فیوز را دوباره وصل کرد. اما اگر به خاطر مسائل مختلف مثل فشار بیش از حد به فیوز. این قطعه بپرد دیگر نمیتوان از آن استفاده کرد و هرچه سریعتر باید تعویض شود.

به نقل از ویپان

البته توجه داشته باشید که پیدا کردن دلیل پریدن فیوز برق برای جلوگیری از بروز مجدد این مشکل اهمیت دارد. پس باید سعی کنید علت آن را بیابید.

جمع بندی

در این مقاله متوجه شدیم که فیوز می تواند سیم کشی ساختمان و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی متصل به آن را در مقابل حوادث و آسیب های احتمالی محافظت کند. بهتر است نکات بالا را رعایت کنید و همچنین از فیوزهای مناسب و با کیفیت در ساختمان استفاده کنید تا دچار مشکلات نشوید.

برای اطلاع از آخرین قیمت تابلو برق مورد نظر خود و همچنین مشاوره، می توانید با کارشناسان آسیا تابلو توسط فرم تماس زیر در ارتباط باشید.

فرم تماس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید