چراغ سیگنال چیست و چه کاربردی در تابلو برق دارد؟

چراغ سیگنال همان چراغ علامت‌دهنده در دستگاه‌های صنعتی و تابلو برق است که کاربرد زیادی دارد. این نوع چراغ‌ها به عنوان لامپ خبر هم شناخته می‌شوند و روشن یا خاموش بودن هر کدام از چراغ‌ها نشان‌دهنده وضعیتی است که دستگاه دارد. چراغ‌ها با برندهای متفاوت در کشور توسط تولیدی‌های بسیاری تولید شده و به فروش می‌رسد. هر کدام از تولیدات دارای کیفیت‌های مختلفی هستند. خریداران باید بهترین نمونه آنها را برای استفاده خریداری نمایند. چراغ سیگنال دارای ولتاژ مختلف هستند و معمولا بین ۲۴ تا ۲۲۰ ولت تنظیم شده‌اند. رنگ چراغ‌های سیگنال قرمز، سبز، زرد، آبی و گاهی اوقات نارنجی است.

آشنایی با چراغ سیگنال

در تعریف چراغ سیگنال باید بگوییم که این محصول نوعی ابزار برای مشخص کردن وجود سیگنال در مدار در حالت‌های مختلف است. این محصول قابل استفاده در هر دو نوع مدار AC و DC است. ولتاژ چراغ‌های سیگنال با قدرت‌های مختلف مشخص می‌شود. این ولتاژ برای چراغ‌های سیگنال با قدرت‌های مختلف معمولاً در لامپ‌های رشته ای بین ۶ تا ۲۴ ولت و در لامپ‌های مدارهای فرمان بین ۲ تا ۴ وات است. برای مدارهای فرمان در صورت استفاده از چراغ سیگنال باید یک ترانسفورماتور هم روی پایه لامپ نصب شود.  چراغ سیگنال کاربرد‌های مختلفی دارد و بهتر است که با این کاربردها بیشتر آشنا شوید.

چراغ-سیگنال

کاربرد چراغ سیگنال در تابلو برق

کاربرد اصلی چراغ قطع و وصل کردن محصولی است که بر سر راه این چراغ‌ها قرار داده می‌شود. چراغ سیگنال در تابلوهای توزیع و تابلوهای فرمان و همچنین دستگاه‌های صنعتی کاربرد گسترده‌ای دارد. این محصولات به لامپ علامت دهنده نیز معروف هستند. رنگ لامپ‌ها نشان‌دهنده و علامت‌دهنده برای کاربران است و این رنگ‌ها نوعی مأموریت برای چراغ به شمار می‌رود به گونه‌ای که لامپ‌ها هرکدام مسئولیت نوعی خبر را بر عهده دارند.

بخوانید  بررسی استاندارد شرایط محیطی تابلو برق

کاربرد چراغ سیگنال در تابلو برق

+ بررسی کامل و معرفی مشخصات تابلو برق چنج اور + استعلام قیمت روز +

کاربرد چراغ سیگنال در مدار قدرت

مدار قدرت دارای جریان سه فاز است و در تابلو توزیع برق قرار داده می‌شود. پس از آن که چراغ سیگنال در این تابلو قرار گرفت در صورت دو فاز شدن و قطع یکی از فازهای تابلو، لامپ مورد نظر فاز خاموش شده و اپراتور باید برق تابلو را قطع کند. قرار دادن چراغ سیگنال در این نمونه تابلوها بسیار حیاتی است و کارکرد مهمی دارد.

کاربرد چراغ سیگنال در مدار فرمان

وقتی که چراغ سیگنال در مدار فرمان قرار داده می‌شود همراه با روشن و خاموش شدن دستگاه چراغش روشن و خاموش می‌شود و هنگامی که مشکلی در مدار به وجود آید، به رنگ قرمز درآمده و اپراتور را برای اعلان خطر خبر می‌کند و همین امر سبب می‌شود که اپراتور مدار را قطع کند. در صورتی که چراغ سیگنال به رنگ سبز در این نوع مدل‌ها قرار داده شود، حاکی از عملکرد عادی است و دستگاه کار خود را به درستی انجام می‌دهد.

کاربرد چراغ سیگنال

رنگ‌های استاندارد چراغ سیگنال

چراغ سیگنال یا چراغ خبر دهنده دارای رنگ‌های استاندارد است که تقریباً همه افرادی که با آنها سر و کار دارند با این رنگ‌ها آشنایی دارند. رنگ‌های اصلی و استاندارد چراغ سیگنال عبارتند از: رنگ قرمز، رنگ زرد، رنگ سبز، رنگ سفید و رنگ آبی است. هر کدام از رنگ‌هایی که در مدار قرار داده می‌شوند برای گزارش دادن و خبر در مدار قرار داده شده‌اند.

رنگ قرمز

هنگامی که رنگ چراغ سیگنال به رنگ قرمز درآید اعلام خطر و عملکرد غیر معمول به شمار می‌رود. در این صورت اپراتور باید کلید قطع را بلافاصله پس از قرمز بودن رنگ لامپ سیگنال در مدار قرار دهد تا آسیب جدی به وسایل وارد نشود.

بخوانید  معرفی بهترین روش‌های عیب یابی PLC

رنگ زرد

رنگ زرد در همه حالات به معنای احتیاط است و در صورتی اتفاق می‌افتد که درجه حرارت یا جریان به مقدار مشخصی برسد و پایین‌تر از حد نرمال باشد. سیستم در این صورت چراغ رنگ زرد را روشن می‌کند.

رنگ سبز

موقعیت عادی و نرمال نشان‌دهنده چراغ سبز است و برای کاربران این رنگ بسیار خوشایند است و نشان‌دهنده آماده بودن ماشین‌های مختلف در مدار برای راه‌اندازی مجدد و شروع کار است.

رنگ سفید

رنگ سفید نشان‌دهنده کار کردن دستگاه به صورت برنامه‌ریزی شده و نرمال است و کاربران به راحتی می‌توانند تشخیص دهند که دستگاه کار خود را به صورت دقیق و درست در حال انجام دادن است.

رنگ آبی

رنگ آبی یکی از رنگ‌هایی است که می‌تواند جایگزین هر کدام از رنگ‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، شود و ماموریت اعلان خبر رنگ مورد نظر را به کاربر اعلام کند. به طور مثال اگر رنگ آبی جایگزین رنگ قرمز شود نشان دهنده متوقف کردن دستگاه و اعلام خطر است یا اینکه اگر رنگ آبی جایگزین رنگ سبز شود نشان دهنده شروع به کار دستگاه در موقعیت عادی و نرمال است.

سخن پایانی

محصولات بسیاری در کشور توسط کارخانه‌های مختلف در حال تولید هستند و چراغ سیگنال یکی از این نمونه محصولات است. شاید قطعه بسیار ساده‌ای به نظر برسد اما وجود این چراغ‌ها روی هرنوع تابلویی، از تابلو برق موتورخانه گرفته تا تابلو برق ساختمان و از تابلوهای برق سیواکن تا تابلو برق موتورخانه و تابلو طرح ریتال، وجود این چراغ‌ها در بدنه همه‌ی آنها ضروری است.

بخوانید  معرفی پریز هوشمند و کاربردهای آن

شما عزیزان درصورت تمایل به خرید انواع چراغ سیگنال با قیمت مناسب و کیفیت عالی، می‌توانید با کارشناسان آسیا تابلو ارتباط برقرار نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید