محافظ برق چیست؟

محافظ برق چیست؛ آیا استفاده از آن ضروری است؟

روز به روز با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از وسایل برقی در زندگی بیش از پیش می‌شود و همه ما در طول روز به نوعی از این وسایل استفاده می‌کنیم. تلویزیون، انواع مانیتورها، مودم‌ها، یخچال، جاروبرقی و ماشین لباسشویی و حتی تابلو برق صنعتی نیز نیاز به محافظت دارند.

همانطور که می‌دانید وجود برق شهری برای روشن کردن این دستگاه‌ها لازم است اما به همین اندازه که ضروریه می‌تواند به دستگاه آسیب جدی و پرهزینه‌ای وارد کند و حتی درمواردی موجب حادثه‌هایی مثل آتش سوزی بشود. پس برای اینکه از این خسارات جلوگیری کنیم باید از محافظ برق استفاده کنیم. با ما همراه باشید تا در ادامه دراین باره بیشتر صحبت کنیم.

محافظ برق خانگی

برق شهری به طور معمول روی ولتاژ 220 ولت تنظیم شده است اما گاهی ممکن است بنابه دلایلی دچار نوسان شود که این اتفاق باعث می‌شود تا مقدار ولتاژ برق کم و زیاد شود. دستگاه‌های الکترونیکی طوری ساخته شده‌اند که با این مقدار جریان برق سازگار هستند پس این امر واضح است که کم یا زیاد شدن مقدار ولتاژ برق ورودی به دستگاه می‌تواند فشار زیادی به آن وارد کند؛ پس، برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنیم باید از یک دستگاهی به عنوان واسطه بین پریز برق و دستگاه الکترونیکی استفاده کنیم.

محافظ برق نقش دستگاه واسط را ایفا می‌کند. این بدان معنی است که نوسانات برقی صورت می‌گیرد اما این دستگاه این مقدار را تحمل می‌کند و برق با جریان استاندارد را به دستگاه مورد نظر منتقل می‌کند. به همین دلیل است که زمانی که دستگاه برقی مورد نظرمان را که به محافظ برق وصل میکنیم چند ثانیه زمان لازم است تا جریان برق به وسیله مورد نظر برسد.

بخوانید  نقش هوش مصنوعی در طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی

اگر بخواهیم تعریف دقیق تری از این دستگاه داشته باشیم باید بگوییم: محافظ برق یک دستگاه یا سیستم است که برای محافظت از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی در برابر مشکلات برقی نظیر افزایش ولتاژ، کاهش ولتاژ، اختلالات جریان الکتریکی و نوسانات ولتاژ استفاده می‌شود.

” برای خرید تابلو برق plc وارد شوید “

محافظ برق کنتور

محافظ برق کنتور، یک دستگاه الکترونیکی است که در مدار برق ساختمان نصب می‌شود و از وسایل برقی در برابر نوسانات ولتاژ محافظت می‌کند. این محافظ، بعد از کنتور برق نصب می‌شود و در همان اول راه، مانع ورود نوسانات به سیستم برق‌کشی ساختمان می‌شود. محافظ برق کنتور، با استفاده از یک ترانسفورماتور، ولتاژ برق ورودی را به یک ولتاژ ایمن تبدیل می‌کند. این ترانسفورماتور، در برابر نوسانات ولتاژ بسیار حساس است و در صورت وقوع نوسان، به سرعت جریان برق را قطع می‌کند.

نصب محافظ برق کنتور، یک اقدام مهم برای محافظت از وسایل برقی در برابر نوسانات ولتاژ است. این محافظ، می‌تواند از آسیب دیدن وسایل برقی گران‌قیمت مانند کامپیوتر، تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی، و غیره جلوگیری کند.

محافظ برق

انواع محافظ برق

این بدیهی است که شما قبل از خرید یک محصول درباره آن تحقیق کنید و اطلاعاتی درباره نحوه کار، نوع محصول و نوع کارایی آن کسب کنید. این کار باعث می‌شود تا با آگاهی بیشتر بتوانید تصمیم بگیرید، انتخاب کنید و در آخر محصول مورد نظرتان را تهیه کنید. با ما همراه باشید تا در ادامه انواع محافظ برق خانگی را معرفی کنیم و تا حدی مسیر را برای شما آسان کنیم.

اینکه محافظ‌های برق را در انواع مختلف در نظر بگیریم کاملا بستگی به نوع استفاده دارد. یعنی برای چه وسایلی می‌خواهیم یا اینکه در کدام بخش قرار است استفاده کنیم؛ صنعت یا ساختمان. محافظ‌هایی که برای مصارف خانگی استفاده می‌شوند بیشتر برای وسایلی مثل تلویزیون، جارو برقی، یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی، کامپیوتر، کنسول‌های بازی و… است که متناسب با هرکدام باید نوع با کیفیت‌تر یا مقرون به صرفه‌تر را انتخاب کنیم.

بخوانید  کنتاکتور چیست؟

نحوه کار محافظ برق چگونه است؟

محافظ برق معمولا از ترکیب قطعات الکترونیکی، سنسورها و رله‌ها تشکیل شده است. این دستگاه‌ها به طور مداوم ولتاژ و جریان الکتریکی را نظارت می‌کنند و در صورتی که وضعیت برق از مرزهای تعیین شده خارج شود، اقدام به قطع یا ایزوله تجهیزات متصل به آنها می‌کنند تا از آسیب جلوگیری کنند.

  • محافظت از افزایش ولتاژ : این نوع محافظ برق وظیفه کاهش ولتاژ بیش از حد را دارد تا از آسیب به تجهیزات جلوگیری کند. برای این منظور، از مقاومت‌ها، واریستورها و دیگر تجهیزات مشابه استفاده می‌شود.
  • محافظت از کاهش ولتاژ : این نوع محافظ برق وظیفه تقویت ولتاژ در صورت کاهش آن به حدی خاص را دارد تا تجهیزات از کاهش ولتاژ و نامناسب کار کردن جلوگیری کند.
  • محافظت از اختلالات جریان الکتریکی : محافظ برق می‌تواند از اختلالات جریان الکتریکی مانند افزایش جریان (Overcurrent) یا کاهش جریان (Undercurrent) جلوگیری کند. این اختلالات ممکن است به دلیل اتصال کوتاه یا مشکلات دیگر در مدار الکتریکی ایجاد شود.
  • محافظت از نوسانات ولتاژ :  محافظ برق ممکن است برای کنترل نوسانات ولتاژ در شبکه برق مورد استفاده قرار گیرد تا تجهیزات را از تغییرات ناگهانی ولتاژ محافظت کند.
  • محافظت از اختلالات فاز :  برخی محافظ برق برای تشخیص و جلوگیری از اختلالات در توزیع فازهای مختلف برق استفاده می‌شوند.

” برای اطلاع از قیمت تابلو برق طرح ریتال کلیک کنید “

نحوه کار محافظ برق

نحوه استفاده از محافط برق به چه شکل است؟

برای استفاده از این وسیله نیازی نسیت کار سختی انجام دهید فقط کافی است تا دوشاخه محافظ را به پریز برق متصل کرده و دستگاهی که قرار است از آن استفاده کنید را به محافظ وصل کنید.

بخوانید  پست کمپکت چیست؟

آیا دستگاه محافظ برق معایب هم دارد؟

پاسخ به این سوال که آیا استفاده از محافظ برق معایبی هم دارد یا نه باید بگوییم خیر. به طور کلی نمی‌توان ایرادی بر کار محافظ‌های برق گرفت اما باید توجه داشته باشید که استفاده از آن برای داشتن ایمنی بیشتر کافی نیست و صرفا قدم اول برای ایمن کردن دستگاه تلقی می‌شود.

با خواندن این پاسخ شاید سوال دیگری در ذهنتان ایجاد شود که چه کاری باید انجام داد؟ خیلی از محافظ برق‌هایی که به صورت چندراهی (سه راهی یا چهار راهی) در بازار فروخته می‌شوند معمولا کارایی خیلی بالایی ندارند و در زمان‌هایی که برق دچار تغییر ولتاژ می‌شود، تنها عملکردی که از خود نشان می‌دهند قطع کامل جریان برق تا زمانی است که ولتاژ یکنواخت شود.

مدل‌های دیگری هم از محافظ برق تولید می‌شوند هستند که میزان ولتاژ خروجی را ثابت و پایدار نگه می‌دارند و دستگاه را خاموش نمی‌کنند. این مدل‌ها نسبت به نوع قبلی خود قیمت بالاتری دارند. این مدل دستگاه را استابلایزر می‌گویند. به طور کلی تنها دلیل استفاده از محافظ برق، حفظ ایمنی است اما باید توجه داشته باشیم که این عمل کافی نیست و باید اقدامات دیگری هم در بخش کنتور واحد و ساختمان صورت بگیرد.

” برای اطلاع از طراحی و قیمت تابلو برق دیزل ژنراتور ورود کنید “

پنل محافظ برق

جمع‌بندی

همان‌طور که می‌دانید امروزه بیشتر دستگاه‌هایی که ما از آن‌ها در طول روز و در مکان‌های مختلف استفاده می‌کنیم برای روشن شدن به برق نیاز دارند. از آنجایی هم که ممکن است برق شهری در زمان‌هایی از شبانه روز دچار نوسانات برقی شود ممکن است به دستگاه‌ها آسیب وارد شد. با توجه به قیمت این دستگاه‌ها که نسبت به کارایی که دارند متغیر و گران است، پس تصمیم آگاهانه‌ای است که از یک دستگاه ارزان قیمت و کارآمد استفاده کنیم تا از هرگونه آسیب و خسارت وارده بر لوازم برقی جلوگیری کنیم.

برای خرید انواع تابلو برق و نیز اطلاع از آخرین قیمت تابلو برق صنعتی با کارشناسان آسیا تابلو در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید