آشنایی با تابلو برق دیتاسنتر و کاربردهای آن

تابلو برق دیتاسنتر یک تابلو توزیع برق است که برای مدیریت و کنترل سیستم برق دیتاسنتر استفاده می‌شود. این تابلوها کاربردهای گسترده داشته و در بسیاری از صنایع برای توضیع برق و مراقبت از خطرهایی مانند برق گرفتگی استفاده می‌شوند. تابلوهای برق دیتا سنتر را می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد که هر کدام از آنها دارای شرایط و ویژگی‌های مختلفی هستند. برای آشنایی با تابلوهای برق دیتا سنتر و کاربردهای آن ها این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

تابلو برق دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنترها محیط‌های بزرگی هستند که در آن ها تجهیزات سخت‌افزاری، سرورها، شبکه‌ها و تجهیزات دیگر برای ذخیره، پردازش و انتقال داده‌ها قرار دارند. تابلو برق دیتاسنتر نقش حیاتی در اطمینان و عملکرد صحیح این تجهیزات دارد. تابلو برق دیتاسنتر شامل اجزای مختلفی می‌شود؛ به عنوان مثال، تابلو اصلی برق که منبع تغذیه اصلی دیتاسنتر را فراهم می‌کند، تابلوهای توزیع فرعی که برق را به تجهیزات مختلف در دیتاسنتر توزیع می‌کنند و تجهیزات حفاظت و کنترل مانند رله‌ها، کنتاکتورها و محافظ‌های برق از اجزای آن هستند.

تابلو برق دیتا سنتر

” خرید و استعلام قیمت تابلو سیواکن

بخوانید  چراغ سیگنال چیست و چه کاربردی در تابلو برق دارد؟

کاربردهای تابلو برق دیتاسنتر

تابلو برق دیتاسنتر کاربردهای گسترده‌ای دارد. برخی از کاربردهای تابلو برق دیتاسنتر عبارتند از:

  1. توزیع برق : تابلو برق دیتاسنتر برای توزیع برق به مخازن UPS (سیستم پشتیبان تغذیه برق)، سرورها، سوئیچ‌های شبکه و سایر تجهیزات مورد نیاز در دیتاسنتر استفاده می‌شود.
  2. حفاظت و ایمنی : تابلو برق دیتاسنتر شامل تجهیزات حفاظتی مانند رله‌ها، کنتاکتورها، محافظ‌ها و دستگاه‌های خاموش‌کننده است. این تجهیزات به محافظت از تجهیزات دیتاسنتر در برابر اتفاقات ناخواسته مانند برق‌گرفتگی، دمای بالا، جریان بیش از حد و غیره کمک می‌کنند.
  3. کنترل و مانیتورینگ : تابلو برق دیتاسنتر معمولاً دارای دستگاه‌های کنترل و نمایشگرهای الکترونیکی برای مانیتورینگ و کنترل دستگاه‌ها و تجهیزات برق است.
  4. مدیریت انرژی : تابلو برق دیتاسنتر می‌تواند از قابلیت‌های مدیریت انرژی برخوردار باشد که به بهبود کارایی انرژی و کاهش هزینه‌های مربوط به تولید و مصرف انرژی در دیتاسنتر کمک می‌کند.

” برای دریافت اطلاعات در مورد تابلو برق صنعتی کلیک کنید “

انواع تابلو برق دیتاسنتر بر اساس محافظ تابلو

تابلوهای برق دیتا سنتر بر اساس محافظت تابلو به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

تابلو برق‌ Metal Enclosed

این تابلوها به‌صورت محفظه‌های فلزی بسته طراحی‌می‌شوند. اسم این نمونه نیز به خاطر بسته بودن محفظه در آن‌هاتعیین شده است. در این مدل تجهیزات الکتریکی مانند کلید، ترانس‌های جریان و ولتاژ، تجهیزات اندازه‌گیری و دیگر وسایل قرار دارند. این مدل دارای دو مدل دیگر به شرح زیر است:

تابلو برق Metal Clad

در این تابلوهای برق گروه‌بندی وجود دارد به‌همین دلیل اگر یکی از این قسمت‌های آن دچار آسیب شود، آسیب فقط در همان‌جا باقی می‌ماند. گاهی اوقات ممکن است به دلیل اتفاقات ناگهانی یکی از قطعه‌های درون تابلو منفجر شود. در این لحظه اگر از تابلو متال کلد استفاده شود دیگر بخش‌ها در امان هستند. این مدل از تابلوهای فرق از چهار بخش مختلف تشکیل می‌شوند. این چهار بخش شامل محفظه باسبار، محفظه سرکابل، محفظه کنترل و اندازه‌گیری و همین‌طور محفظه کلید می‌شوند.

بخوانید  نقش تابلوهای برق در اتوماسیون کارخانجات

تابلو برق Compartment Type

این مدل یکی از مدل‌های دیگر تابلو فلزی بسته است. در این تابلو محفظه‌های مختلف در کنار همدیگر قرار دارند. در این نوع همه قطعه و تجهیزات در یک محفظه بسته در کنار یکدیگر و بدون جداسازی هستند.

تابلو برق کشویی

این تابلوهای برق به‌صورت کشویی ساخته می‌شوند و برای کنترل موتورها از آن استفاده می‌کنند. مزیت آن به نسبت تابلوهای محفظه بسته استفاده راحت‌تر امنیت بالای آنهاست.

تابلو برق Rack

این تابلو برق به‌صورت قفسه‌ای طراحی می‌شود. در این تابلو تجهیزات مختلف اندازه‌گیری، کنترل و موارد مشابه وجود دارند.

تابلو Swing

تفاوت این تابلو با تابلوهای رک در وجود در متحرک است.در این نوع تابلوها قسمت پشت تجهیزات آن قابل‌مشاهده است و در دسترس قرار دارند. این مدل به خاطر خصوصیات متفاوت خود قیمت بالاتری دارد.

انواع تابلو برق دیتاسنتر

دسته بندی انواع تابلو برق دیتا سنتر بر اساس مکان نصب

تابلوهای برق بر اساس مکان نصب نیز دارای دسته‌بندی‌های مختلفی هستند. از این تابلوها می‌توان به مدل‌های داخلی یا مدل‌های بیرونی اشاره کرد.

تابلو Indoor

تابلوهای برق این دور در محیط‌های بسته و سرپوشیده مثل کارگاه‌های مختلف عمومی و صنعتی، سوله و… استفاده می‌شوند.

تابلو Outdoor

این تابلوها به‌طور اختصاصی درمحیط‌های بیرون و باز استفاده می‌شوند. از این مدل می‌توان در محیط‌هایی مثل خیابان، پارک، پیاده‌رو و موارد مشابه استفاده کرد.

انواع تابلو برق دیتاسنتر طبق ولتاژ

تابلو برق دیتاسنتر بر اساس ولتاژ به دو گروه تابلوهای فشار ضعیف و تابلوهای فشار متوسط تقسیم‌ می‌شوند. ولتاژ تابلو فشار ضعیف زیر هزار ولت و ولتاژ تابلوهای MVیا فشار قوی بین ۱۰۰۰ الی ۳۶۰۰۰ است.

بخوانید  عوامل تاثیر گذار در قیمت تابلو برق صنعتی

تابلو برق دیتاسنتر

استعلام قیمت تابلو چنج اور + خرید

تجهیزات رایج در تابلو برق دیتاسنتر

در تابلوهای برق از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که می‌توان به داکت، ریل و فیوز، کیس و کنتاکتور اشاره کرد.

داکت

این یکی از تجهیزات مهمی است که در تابلوهای برق دیتاسنتر برای منظم کردن سیم‌ها استفاده می‌شود.داکتبه‌راحتی می‌تواند سیم‌های مختلف را به‌صورت مرتب عبور دهد. برای جلوگیری از آسیب دیدن و پیچیده شدن سیم‌ها به هم در تابلو برق باید از داکت استفاده کرد.

ریل و فیوز

ریل‌هادر تابلوی برق دیتاسنتر اهمیت دارند و سطح آن‌ها با روکش‌های نیکلی و… پوشانده می‌شود. با این کار از زنگ‌زدگی و خوردگی آن‌ها جلوگیری می‌شود. از این قطعه برای نصب کردن فیوزهای کوچک نیز استفاده می‌کنند.

کیس و کنتاکتور

یکی از تجهیزاتی که از آن برای قرار دادن تجهیزات و مدارهای تابلو برق استفاده می‌شود کیس است. کنتاکتور هم یک کلید مغناطیسی است که برای قطعی و وصلی مدار فرمان در تابلو برق استفاده می‌شود. این اجزا، جزو اجزای اصلی تابلوهای برق دیتاسنتر محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم تابلوی برق دیتا سنتر یکی از تابلوهای بسیار مهمی است که در آن تجهیزات گوناگونی قرار دارد. این تابلوها کاربرد فراوانی در صنعت داشته و برای حفاظت از تجهیزات مختلف برق از آنها استفاده می‌شود. برای دریافت اطلاعات و خدمات بیشتر در این زمینه کافی است با شماره‌های مجموعه آسیا تابلو تماس بگیرید تا همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید