دیتالاگر چیست؟

معرفی دیتالاگر، انواع و کاربرد

آیا می‌دانید در یک آزمایشگاه پارامترهایی مثل رطوبت و دما چگونه اندازه‌گیری و بررسی می‌شود؟ البته این تنها یک مورد از کاربردهای مختلف وسیله‌ای است که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. دیتالاگر نوعی ابزار الکترونیکی پرکاربرد در صنعت است که به وسیله‌ی یک سنسور درونی یا بیرونی، داده‌هایی مانند فشار، دما، ولتاژ، جریان و… را کنترل می‌نماید. این وسیله که به نام‌های ثبت‌کننده‌ اطلاعات یا داده‌بردار نیز معروف می‌باشد، در مدل‌های ساده برای اندازه‌گیری و در ساختارهای پیچیده برای تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود. این وسیله قادر هست حتی تا ماه‌ها و سال‌ها اطلاعات شما را حفظ کند. برای آشنایی بیشتر با انواع و اقسام دیتالاگر و کاربرد آن‌ با ما همراه باشید.

آشنایی با دیتالاگر و نحوه‌ی کار آن

به طور کلی دیتالاگرها از یک باتری، حافظه داخلی، سنسورهای درونی یا خارجی و میکروپروسسور داخلی تشکیل شده‌اند. اساس کار این ابزار حیاتی و مهم پردازنده‌های دیجیتال می‌باشند. این دستگاه‌ها با استفاده از سنسورهایی که برای آن‌ها تعبیه شده‌است، محرک‌های فیزیکی را به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل می‌نمایند. در مرحله‌ بعد این سیگنال‌ها به دیتاهای باینری تغییر شکل می‌دهند و به حافظه یا رایانه‌‌ رهنمود می‌شوند. حال این اطلاعات به راحتی به وسیله‌‌ی نرم افزارهای یارانه‌‌ای قابل تحلیل هستند و بر روی CD، دیسک و … سیو می‌شوند.

دیتالاگر

چگونه با دیتالاگر کار کنیم؟

شما باید ابتدا به کمک نرم افزار تجزیه و تحلیل به دیتالاگر متصل شوید. حال نحوه‌ی پیکربندی لاگر را  مشخص کنید ‌و آن را در محل انتخابی نصب کنید. زمانی که دیتالاگر تمامی اطلاعات مورد نظر را ثبت کرد، به لاگر وصل شوید و به تحلیل و خواندن داده‌ها بپردازید.

بخوانید  محافظ برق چیست؛ آیا استفاده از آن ضروری است؟

نقش دیتالاگر در تابلو برق

دیتالاگرها در تابلو برق صنعتی نقش های زیر را ایفا می کنند:

نظارت بر عملکرد تجهیزات: دیتالاگرها می توانند اطلاعات مربوط به عملکرد تجهیزات را به صورت مداوم ثبت کنند. این اطلاعات می تواند برای شناسایی مشکلات احتمالی در تجهیزات استفاده شود.
تشخیص خطاها: دیتالاگرها می توانند تغییرات غیرمعمول در پارامترهای الکتریکی را شناسایی کنند. این تغییرات می تواند نشان دهنده وقوع یک خطا باشد.
تجزیه و تحلیل داده ها: دیتالاگرها می توانند داده های ثبت شده را برای تجزیه و تحلیل در اختیار کاربران قرار دهند. این داده ها می تواند برای بهبود عملکرد تجهیزات و شناسایی روندها استفاده شود.

انواع دیتا‌لاگر

همانگونه که بیان کردیم ثبت‌کننده‌ی داده‌ها انواع گوناگونی دارند و با توجه به نوع کاربردی که قرار است داشته باشد ساخته می‌شوند. در ذیل به بررسی انواع گوناگون دیتالاگر خواهیم پرداخت.

  • دیتالاگرهای USB مستقل : این نوع از دیتالاگرها به راحتی نصب می‌شوند و قیمت پایینی دارند؛ همچنین بسیار سبک و کوچک بوده و به راحتی قابل حمل هستند. همانطور که از نام این محصول پیداست انتقال دیتا توسط USB صورت می‌گیرد. البته شما می‌توانید با شاتل هم اطلاعات را بارگیری کرده و به رایانه‌ی خود منتقل می‌کنید. این دستگاه می‌تواند سنسور داخلی یا خارجی داشته باشد که از انواع سنسور داخلی برای جمع آوری اطلاعات در محل دیتالاگر استفاده می‌شود؛ در صورتی که در مدل سنسور خارجی مانیتورینگ (جمع کردن داده‌ها) با فاصله‌ی کم از دیتالاگر نیز قابل انجام است‌. (به این معنا که دارای کانال‌های ورودی انعطاف‌پذیر برای سنسورهای خارجی مختلف می‌باشد.)
  • سیستم‌های وابسته به وب : این سبک از دیتالاگرها قادر هستند با انواع سنسورهای خارجی اطلاعات را جمع کنند و با منتقل کردن این دیتا‌ها به سرور وب پیکربندی شوند.
  • سنسورهای بی‌سیم : سنسورهای بی‌سیم می‌توانند دیتاها را از نقاط مختلف جمع‌آوری کرده و به یک کامپیوتر مرکزی منتقل کنند. در این فرآیند نیاز به بازیابی دستی نیز وجود نخواهد داشت.
  • دیتالاگرهای مجهز به بلوتوث کم انرژی : مشابه با دیتالاگر USB این مدل از ثبت‌کننده‌ی داده‌ها هم به آسانی نصب می‌شود و از نظر حمل کردن راحت است. این دیتا‌لاگرها همچنین  قادر به اندازه‌گیری و انتقال داده‌ها به گوشی‌هایی هستند که در فاصله‌ی صد فوتی قرار دارند.
بخوانید  لیست سازندگان تابلو برق در تهران

از دیگر کاربردهای دیتالاگر می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • دیتالاگرهای تک کاناله: این دیتالاگرها می توانند یک پارامتر را ثبت کنند.
  • دیتالاگرهای چند کاناله: این دیتالاگرها می توانند چندین پارامتر را ثبت کنند.
  • دیتالاگرهای شبکه ای: این دیتالاگرها می توانند داده ها را از چندین تابلو برق جمع آوری کنند.
  • دیتالاگرهای رومیزی: این دیتالاگرها برای استفاده در محیط های اداری طراحی شده اند.
  • دیتالاگرهای صنعتی: این دیتالاگرها برای استفاده در محیط های صنعتی طراحی شده اند.

انواع دیتالاگر

” برای کسب اطلاعات درباره تابلو سیواکن با ما تماس بگیرید “

کاربرد دیتالاگرها

داده‌بردارها با توجه به نیاز شما کاربردهای زیادی دارند و در مکان‌های مختلف استفاده می‌شوند. در ذیل به برخی از مهم‌ترین استفاده‌های دیتالاگر اشاره شده ‌است.

  • ثبت اطلاعات دما : دیتالاگرهای ثبت کننده‌ی دما در تمامی مراحل نگهداری محصول دما را توسط ترمیستور، ترموکوپل یا RTD تحت کنترل دارند و در صورت وقوع مشکل سریعاً هشدار می‌دهند. این دستگاه در مکان‌هایی مثل انبارهای نگهداری مواد‌غذایی و داروخانه‌ها به کار می‌رود.
  • کنترل رطوبت : معمولاً در محیط‌هایی مثل گلخانه‌ها، انبارها و … باید رطوبت محیط کنترل شود. دیتالاگرها رطوبت فضا را با حسگرهای رطوبت نسبی اندازه‌گیری کرده تا در صورت مغایرت و مشکل کاربر را مطلع کنند.
  • اندازه‌گیری فشار مایعات یا گازها : به این منظور بنا بر تنظیماتی که روی این دیتالاگرها صورت می‌گیرد، این ابزار می‌تواند جریان گاز یا مایع، ارتفاع، سطح آب و … را بررسی کند.
  • ثبت و اندازه‌گیری لرزه، شتاب و ارتعاش سنج : برای اندازه‌گیری شتاب، ارتعاش ماشین‌آلات، لرزش‌ها، اندازه‌گیری حرکت و ‌… از دیتالاگر استفاده می‌شود.
  • ثبت ولتاژ : در مواردی مانند کنترل مصرف برق، اندازه‌گیری ولتاژ و … وجود دیتالاگرها بسیار مهم است.
  • تعیین مکان : این ثبت‌کننده‌ی اطلاعات با سیستم جی پی اسی که دارد برای ردیابی وسیله نقلیه، نظارت بر حیات وحش و … به کار می‌رود.
بخوانید  دلیل پریدن فیوز برق ساختمان و روش رفع آن

کلام آخر

در این مطلب از آسیا تابلو به بررسی دیتالاگر و انواع و کاربرد آن پرداختیم. کنترل پارامترهای فیزیکی در بعضی محیط‌ها مثل آزمایشگاه‌ها، انبارهای اجناس، داروخانه‌ها، کارخانجات و … بسیار حائز اهمیت است. همانطور که مطالعه نمودید این ابزارها با سنسورهای مختلفی که دارند می‌توانند اطلاعاتی مانند دما، رطوبت، فشار، ولتاژ، جریان و … را جمع‌آوری کرده و به سیستم منتقل کنند تا کاربر را در جریان آنالیزها و تحلیل‌ها قرار دهند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی وجود چنین وسیله‌ای در صنعت بسیار مفید است. امیدواریم اطلاعات خوبی از این مطلب به دست آورده باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید