تابلو برق MDP

تابلو برق MDP چیست؟

در ورودی ساختمان، کابل برق وارد تابلوی اصلی که برق تمام ساختمان و فضای مشاعات را تامین می کند، می شود. به تابلو برق اصلی یا همان تابلوی کنتور، تابلو برق MDP گفته می شود که یکی از انواع تابلو برق ساختمان می باشد.

MDP مخفف چیست؟

MDP مخفف عبارت (Main Distribution Panel ) و به معنای “پنل توزیع اصلی” می باشد.

تابلو برق MDP

کاربرد تابلو برق MDP

کابل برق اصلی از سمت پایین وارد کلید فیوز می شود. این تابلو ها نیز دارای محفظه ای هستند که درون آن تجهیزات کنترلی،حفاظتی(ایمنی)، قطع و وصل و اندازه گیری قرار داده می شوند. اغلب این تقسیم برق های فشار ضعیف در تاسیسات مسکونی، اداری، تجاری، آموزشی و … مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو انتخاب آن ها کمی متفاوت با خرید تابلو برق صنعتی می باشد.

لازم به ذکر است که نباید قسمت های خطرناک و دارای برق تابلو ها در دسترس افراد عادی قرار بگیرد و باید حتما روی این قسمت ها عایق قرار گیرد. هرگونه فعالیت بر روی ورودی برق و کنتورها بر عهده شرکت برق و تکنسین مرتبط می باشد.

mdp electrical panel

اجزای تابلو برق MDP

تابلو برق اصلی MDP یکی از انواع تابلو برق ساختمان است و دارای سه قسمت می باشد.

  • قسمت ورودی برق (مربوط به شرکت برق)
  • قسمت کنتور
  • قسمت خدمات (خروجی)
بخوانید  اهمیت تابلوهای برق در سیستم های مخابراتی

ورودی تابلو برق اصلی

ورودی تابلو برق اصلی دارای یک کابل 4 رشته ای با سطح مقطع 16 میلیمتر مربع است که سه رشته آن مربوط به فاز و یک رشته آن مربوط به PEN می باشد.

این ورودی ها وارد یک کلید اتوماتیک می شوند که خروجی آن دارای دو بخش می باشد:

ورودی فیوز شیشه ای : خروجی هر فیوز شیشه ای به یک چراغ سیگنال وصل و سر دیگر چراغ سیگنال به نول وصل می شود.

ورودی فیوز سکسیونری : خروجی ها هر کدام روی شینه فاز جداگانه ای قرار می گیرند و سپس ورودی هر کنتور را به این شینه ها متصل کرد.

کنتور تابلو برق اصلی

کابل اصلی پس از کشیده شدن به ساختمان به تابلو برق هدایت می شود و با دانش به تعداد واحد مسکونی و وجود تابلوی اشتراکی، تعداد کنتورهای تابلو برق محاسبه می شود. به طور مثال یک ساختمان 5 طبقه که هر طبقه یک واحد دارد، دارای تابلوی اصلی با 6 کنتور بوده که یکی از آن ها برای تابلوی عمومی می باشد و بقیه برای واحدها است.

کنتور واحدها تک فاز است و در صورتی که ساختمان آسانسور داشته باشد، تابلوی اشتراکی سه فازه می شود. مدارهای برق رسانی به واحدها در قسمت وسط  تابلو قرار دارد. در این قسمت کنتاکتورها نصب می شوند به طوری که خروجی هر کلید فیوز وارد کنتور می شود.

لازم به ذکر است که در هنگام اتصال فاز به کنتورها باید تعادل بار بر روی فازها برقرار شود و با استفاده از برچسب، نام فاز در کنار هر خط ورودی به کنتور متصل شود. به همین دلیل در بعضی از تابلوها از رله کنترل فاز استفاده می شود.

به نقل از پرشین تکنیک

این تابلو برق وظیفه توزیع برق همه قسمت‌های ساختمان را برعهده دارد. کابل اصلی این تابلو که به آن تابلو برق اصلی یا mdp می‌گویند از سمت پایین وارد کلید فیوز می‌شود.

MDP electrical

نکاتی درباره کنتور تابلو اصلی

  • وظیفه طراحی تابلو کنتور اصلی بر عهده شرکت توزیع برق می باشد.
  • محل نصب کنتور باید مناسب و نزدیک به ورودی برای واگذاری انشعاب برق باشد. البته که این کار با نظارت و هماهنگی ناظر شرکت توزیع برق انجام میگیرد.
  • به هیچ عنوان در مجتمع های مسکونی و تجاری بزرگ، تابلو برق در طبقات گذاشته نمی شود.
  • از چاه ارت به شینه ارت داخل تابلو کنتور یک رشته سیم چند مفتولی مسی وارد می شود که سطح مقطع آن باید طبق استاندارد و نظر شرکت برق در نظر گرفته شود و در نقشه ها قید شود.
  • خروجی کنتورها باید به کلید مینیاتوری موجود در هر واحد متصل شوند. خروجی کلیدهای مینیاتوری در هر واحد به محافظ جان 30 میلی آمپری متصل می شوند.
  • برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کابل ها و بروز حادثه، حتما سیم کشی ها باید از داکت و مسیرهای مخصوص و برچسب گذاری عبور کند.
  • محل نصب شینه زمین بدون رنگ باشد و مستقیما روی تابلو برق نصب شود.
بخوانید  ضوابط نصب تابلو برق به صورت استاندارد

تابلو برق MDP

ویژگی های تابلو برق MDP

  • محافظت کامل انرژی ورودی در برابر خطرات ناشی از اضافه بار و یا اتصال کوتاه و نشتی جریان به زمین
  • محافظت فیدرهای خروجی و مصرف کننده ها در برابر اضافه بار، اتصال کوتاه و جلوگیری از خطای اتصال کوتاه به زمین
  • توزیع و تقسیم مناسب برق جهت بارهای تک فاز و سه فاز
  • توزیع نول به مصرف کننده ها
  • توزیع اتصال ارت جهت اتصال به مصرف کننده ها

تابلو مشاعات GDP یا GDB

تابلوی عمومی یا مشاعات، نقش تغذیه برق بخشی از ساختمان که تمامی ساکنان مجتمع مسکونی به شکل مشترک استفاده می‌کنند را دارد. به مکان‌های مشترک برای همگان همانند؛ راه پله، پارکینگ، حیاط و… مشاع گفته می‌شود. تابلو های مشاع حتما باید در مکان قابل دسترس باشد.

تابلو مشاعات GDP

+ برای استعلام قیمت تابلو سیواکن همچنین دریافت مشاوره جهت خرید تابلو برق چنج اور با ما تماس بگیرید +

کوبیکل تابلو برق چیست؟

کوبیکل ها یا متال کلد محفظه هایی هستند کا با توجه به تجهیزاتی که در دل خود دارند وظیفه کنترل و حفاظت فیدرهای فشار متوسط را بر عهده دارند. این تجهیزات شامل کلید اصلی،سکسیونر زمین،ترانس های جریان و ولتاژ،رله های حفاظتی و تجهیزات میترینگ و کنترلی میباشد.کوبیکل ها در سطح ولتاژ های 3.3 و 6.6 و 12 و 20 و 33 کیلوولت طراحی و ساخته میشوند.

جمع بندی

در دنیای امروزی با توجه به پیشرفت دستگاه ها و لوازم الکترونیکی و استفاده از آن ها در مراکز مختلف، استفاده از تابلو برق MDP و تجهیزات حفاظتی، بیشتر از قبل می باشد. این تابلو برق ها دارای تاییدیه از استانداردهای جهانی و داخلی هستند که طبق همین استانداردها طراحی و ساخته می شوند. شما می توانید برای خرید تابلو برق با کارشناسان آسیا تابلو در ارتباط باشید.

بخوانید  چراغ سیگنال چیست و چه کاربردی در تابلو برق دارد؟

این تابلو ها در مسیر جریان ورودی یک ساختمان یا مجتمع قرار می گیرند و دارای مزایای محافظتی از لوازم و دستگاه های الکترونیکی می باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید